Uutiset

Kansainvälinen tieteellinen konferenssi 24.3. – Karjalainen kulttuuri rajan molemmin puolin – kansanpuvut ja kansallispuvut

18.02.2021 16:16

Kansainvälinen tieteellinen konferenssi karjalaisesta kulttuurista rajan molemmin puolin – teemana kansanpuvut ja kansallispuvut

Karjalainen kulttuuri rajan molemmin puolin – kansanpuvut ja kansallispuvut -hanke on suomalais-venäläistä yhteistyötä, jonka toteuttavat Karjalan Liitto, Karjalan Sivistysseura ja Kizhin ulkomuseo. Yhteistyöhankkeen tavoitteena on kehittää kestävää suomalais-venäläistä yhteistyötä karjalaisen kulttuurin alalla. Tarkoituksena on tehdä tunnetuksi karjalaista käsityöperinnettä nostamalla esiin kansanpuvut ja kansallispuvut osana karjalaista kulttuuria ja kansanperinnettä rajan molemmin puolin.

Tarkastelun kohteena on erityisesti karjalaisen naisen vaatetus miesten pukeutumista unohtamatta.
Hanketta toteutetaan yhteisten seminaarien, työpajojen ja työnäytöksien sekä näyttelyiden ja eri foorumeilla tapahtuvien kirjoitusten julkaisemisen kautta, myös digitaalisilla alustoilla.

Hankkeen aloitusseminaari on kansainvälinen tieteellinen seminaari, jossa on asiantuntijoita Suomesta ja Karjalan tasavallasta. Seminaari on ilmainen. Hankkeeseen liittyen järjestetään virtuaaliset ompelutyöpajat/workshopit sekä Suomessa että Karjalan tasavallassa. Työpajat alkavat keväällä ja niihin ilmoittaudutaan erikseen. Työpajoista kerrotaan lisää aloitusseminaarissa, Karjalan Liiton ja Karjalan Sivistysseuran verkkosivuilla, uutiskirjeissä sekä Facebookissa.

Karjalainen kulttuuri rajan molemmin puolin – kansanpuvut ja kansallispuvut. Kansainvälinen tieteellinen konferenssi 24.3.2021

Ohjelma:

Paikka: Zoom, Youtube
Aika:  24.3.2021 klo 12.00–15.00

Simultaanitulkkaus: suomi-venäjä/venäjä-suomi

12.00 Tervehdyssanat
- Elena Bogdanova, Kizhin museon johtaja (Karjalan tasavalta)
- Outi Örn, Karjalan Liiton puheenjohtaja
- Eeva-Kaisa Linna, Karjalan Sivistysseuran puheenjohtaja
12.15. Hankkeen esittely, Tatjana Islamaeva

Esitykset:
12.25 Aunuksen Karjalan perinteinen vaatetus, Marina Guseva, osastopäällikkö, Kizhin museo, hankkeen johtaja
12.45 Karjalaiset kansallispuvut, Soja Murto, kansallispukuvalmistaja
13.10 Itäkarjalaiset puvut, arkea ja juhlaa,  Ildikó Lehtinen, dosentti, Helsingin yliopisto
13.35 Venäjän eteläkarjalaisten pukujen, päähineiden ja kenkien museokokoelmat, Tiina Dudinova, tutkija, Kizhin museo,
14.05 Venäjän eteläkarjalaisten päähineet, Julia Selina, asiantuntija, Kizhin museo
14.20 Kizhin museon järjestämät karjalaisen kulttuurin kesätapahtumat vuonna 2021, Maria Fadeeva, osastopäällikkö, Kizhin museo,
14.50-15.00  Keskustelu

Ilmoittaudu konferenssiin tämän linkin kautta:
HUOM: linkki ilmoittautumiseen sulkeutuu 19.3.2021 klo 23:59.