Arda Yildirim voitti Mitä karjalaisuus minulle merkitsee? -kirjoituskilpailun

28.02.2021 15:00

Mitä karjalaisuus minulle merkitsee? -kirjoituskilpailun taso oli hyvä

Arda Yildirimin runo Nyt ja eilen valittiin parhaaksi

Karjalan Liiton Uudenmaan piirin kulttuuritoimikunnan ideoima kirjoituskilpailu nuorille toteutettiin yhdessä Karjalan Liiton kanssa viime vuonna, joka oli Liiton 80-vuotisjuhlavuosi. Kirjoituskilpailu aloitettiin 28.2.2020 ja se päättyi 15.9.2020. Koronapandemian takia kirjoituskilpailujen tulosten julkistamiset siirtyivät Kalevalan päivään 2021.

Kirjoituskilpailuun osallistui 12 kirjoittajaa, joista nuorin on syntynyt vuonna 2004.
Kilpailuraatiin kuului Karjalan Liiton Uudenmaan piirin hallituksen jäseniä sekä Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn. Raadin puheenjohtajana toimi Pirkko Sallinen-Gimpl. Raati arvioi pistein kirjoitukset nimimerkkien perusteella. Heillä ei ollut tiedossa kirjoittajien nimiä.

Raati piti kirjoituskilpailun yleistasoa hyvänä, ja kirjoitukset valaisivat karjalaisuutta monilta eri puolilta. Kirjoittajat ovat miettineet isovanhempiensa kotiseutua, suhdettaan Karjalaan sekä omaa identiteettiään. Kirjoituksissa tuotiin esille myös Karjalan eksotiikka ja luonto.
”Karjalaa koskeva työ ei ole turhaa. Tietoisuus Suomen Karjalasta, menneestä ja nykyisestä ei saa kadota”, korostaa raadin puheenjohtaja Pirkko Sallinen-Gimpl kirjoituskilpailun merkitystä.

Kirjoituskilpailun raati pisteytti kirjoitukset ja yhteenlaskettujen pisteiden mukaan neljä eniten pisteitä saanutta ovat:

Kilpailussa eniten pisteitä (14,5 pistettä) sai Arda Yildirim runomuotoisella kirjoituksella Nyt ja eilen. Raadin mielestä voittajatyö on vapaamuotoinen, kekseliäs, monipuolinen.

Toiseksi eniten pisteitä (12,5 pistettä) sai Lilja Mettälä kirjoituksella Karjalainen sielunmaisemani.
Kolmanneksi eniten pisteitä (9,5 pistettä) sai Amos Munive kirjoituksella Karibialaiskarjalainen elämänilo, ja neljänneksi (pistein 9) tuli kilpailun nuorin (s. 2004) osanottaja Venla Eerola kirjoituksella Ylpeästi karjalainen.

Onnea kaikille kilpailuun osallistuneille!

Katso Ardan lukema runo Karjalan Liiton Facebook videoista, joka tallennettiin Kalevalan ja karjalaisuuden päivän tilaisuudessa.

Kuva: Arda Yildirim. Kuvaaja Anna Prusila.