Historia-blogin aiheena: Liiton jäsen vai jäsenliitto?

07.09.2020 13:45

Karjalan Liiton historiablogi julkaistaan kuukauden ensimmäisenä maanantaina. Blogin kirjoittaja on historiantutkija Katja Tikka, joka nostaa blogissa esille omia pohdintojaan tutkijana.

"Karjalan Liiton juhlaliittokokous vietettiin toissa sunnuntaina. Keväällä pidettäväksi tarkoitettu kokous toteutui vihdoin maskien suojissa, turvavälejä noudattaen. Historiantutkijalle tällaiset kokoontumiset ovat mahdottoman kiinnostavia tilaisuuksia tarkkailuun. Käsiteltävät asiat ovat toki päällimmäisinä, mutta yhtä lailla yksilöt, ryhmädynamiikka sekä osallistujien eleet ja ilmeet kertovat äänetöntä tarinaa. Jokainen järjestö, yhdistys tai liitto lopulta koostuu ihmisistä, joita ilman ei ole olemassa kuin kuoret. Lisäksi toiminnan työkaluiksi tarvitaan säännöt ja järjestys, jotka nekin ovat vain ihmisten luomaa."

Lue blogi kokonaisuudessaan täältä

Kuvassa Luvian karjalaisia 1950-luvulla.