Veneh ja Lindu - karjalankieliset elokuvat

09.06.2020 11:09

Veneh, on runollinen kuvaus siirtymästä. Viime vuosisadan alun viitteelliseen karjalaiskylään sijoittuvassa elokuvassa nuoresta tytöstä tulee morsian ja hän valmistautuu jättämään kodin. Elokuvassa kuvataan erityisesti morsiamen kotona vietettyjä itkuhäitä. Veneh ikäänkuin päivittää 1920-luvulla kuvatun Häidenvietto Karjalan runomailla -mykkäelokuvan uuteen aikaan ja puhaltaa I.K Inhan kuvista tutun karjalaismaiseman eloon. Elokuvassa käytetty kieli on livvinkarjalaa.
Veneh on ensimmäinen karjalan kielellä toteutettu elokuva. Elokuva on tekstitetty suomeksi ja sen kesto on 30-minuuttia. Venehin voi katsoa ilmaiseksi Vimeo-kanavalla, jonne on linkki tässä.

Lindu-elokuva valmisteilla

- Valmisteilla oleva Lindu -elokuva tehdään Venehin tavoin täysin joukkorahoituksen, sponsoroinnin, apurahojen ja talkootyön avulla. Lindu kuvaa edellisen elokuvan tavoin elämän eri vaiheiden siirtymää ja siihen liittyviä perinteitä, mytologiaa ja ritualismia. Lindun teemana on kuolema, ikiaikaisen karjalaisen mytologian valossa. Elokuvan kuvaukset käynnistyvät loppukesän aikana ja sen on tarkoitus valmistua alkuvuoden 2021 aikana. Elokuva on saanut Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiön tukea jälkituotantoon.
Joukkorahoituksella haetaan tukea varsinaisen kuvauksen kuluihin, kertoo Jyrki Haapala, joka on Veneh- ja Lindu-elokuvien käsikirjoittaja ja ohjaaja.

Tervetuloa mukaan toteuttamaan tätä tärkeää elokuvaprojektia. Linkki Mesenaatti -joukkorahoituskampanjaan on tässä.