Runon kultaista Karjalaa -runoesitys Kalevalan päivänä

26.02.2020 16:49

Karjalan Liiton 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Karjalaisuuden ja Kalevalan päivän juhlassa nostetaan esiin tunnettuja karjalaisia runoilijoita, kuten Aleksanteri Aava, Asta Kaste-Lehikoinen, Juho Kurki, Ilmari Pimiä ja Valto Sara.
Lausujina ovat Hannu Huuska ja Marja Pitkämäki. Sovitus ja ohjaus Hannu Huuska.

"Vanha kannel on muistoja ja kokemuksia... Meille on kerrottu värikylläisestä, sopuisasta elämästä kahden kulttuurin, idän ja lännen välissä, suurperheistä, yhteenkuulumisen turvallisesta tunteesta, vehreistä lehdoista ja kirkkaista vesistä..."

"Toinen kannel on se minkä olemme itse kokeneet ja eläneet. Karjalaisen toivon ja ikuisen optimismin; uudisrakentamisen ja sopeutumisen toisenlaisiin olosuhteisiin, jotka monesti eivät olleet helppoja."

”Karjalainen runous on osa sitä hengenperintöä, mikä on aina seurannut heimoamme niin hyvinä kuin pahoina päivinä. Olemme halunneet koota tähän ohjelmaan siirtolaisajan sanelemia säkeitä ja valinneet karjalaisesta runoilijajoukosta viisi edustajaa, kunkin omalla näkemyksellään kirkastamaan runoutemme henkisiä arvoja.”

Runoesitys on perjantaina 28.2.2020 klo 18.
Esityksen kesto n. 1 tunti (ei väliaikaa).
Paikka: Karjalatalon Laatokka-sali, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki
Vapaa pääsy.

Tilaisuuden järjestää Karjalan Liitto ja Opintokeskus Sivis.

Hannu Huuska ja Marja Pitkämäki esittävät runoja Kalevalan päivänä.