Valtakunnallinen talvisodan syttymisen muistotilaisuus Lappeenrannassa

01.11.2019 17:00

Talvisodan alkamisesta 80 vuotta

Puhujana Puolustusvoimain komentaja kenraali Timo Kivinen

Karjalan Liiton avoin valtakunnallinen Talvisodan syttymisen muistotilaisuus on 30.11.2019 Lappeenrannan Maasotakoululla.

Muistotilaisuus on kunnianosoitus Suomen itsenäisyydestä taistelleille sotaveteraaneille ja lotille sekä viime sotien seurauksena kotinsa menettäneille karjalaisille evakoille. Tilaisuuden pääpuhuja on Puolustusvoimain komentaja kenraali Timo Kivinen.

Muistopäivä alkaa Karjalaisen kansan messulla Lappeen Marian kirkossa ja ortodoksisella liturgialla Jumalansynnyttäjän suojeluksen kirkossa sekä seppeleenlaskulla sankarihautausmaalla ja Karjalaisten muistomerkillä. Talvisodan syttymisen muistotilaisuus alkaa klo 13.30 Maasotakoululla.

Tilaisuudet ovat avoimia kaikille. Maasotakoululle on ennakkoilmoittautuminen 22.11. mennessä.

Ohjeita päivän tapahtumiin:

Seppeleiden laskun jälkeen on nonstop linja-autokuljetus sankarihautausmaalta Maasotakoululle. Lähtöpaikkana on sankarihautausmaan viereinen linja-autopysäkki Kauppakadulla.  Lounasta ja Maasotakoulun alueelle pääsyä varten tulee ilmoittautua 22.11.2019 mennessä. Ilmoittautumisessa on mainittava nimi ja syntymäaika. Ilmoittautumiset: toimisto@karjalanliitto.fi tai p. 09 7288 170. Tumma puku tai kansallispuku, kunniamerkit.

Talvisodan syttymisen muistopäivän ohjelma 30.11.2019

klo 10.00  Karjalaisen kansan messu Lappeen Marian kirkossa, jossa saarnaa piispa Seppo Häkkinen. Osoite Valtakatu 35.
klo 10.00  Liturgia Lappeenrannan Ortodoksisessa kirkossa, Jumalansynnyttäjän suojeluksen kirkko, Kristiinankatu 7. Liturgiassa mukana arkkipiispa Leo.
klo 11.15  Seppeleenlasku Sankarihautausmaalle ja Karjalaisten muistomerkille
klo 11.45  Linja-autokuljetus Maasotakoululle
klo 12.00  Keittolounas Maasotakoulun Riitta Tikka -salissa
klo 13.30  Päiväjuhla Vöyrin salissa
klo 15.00  Kahvitus Riitta Tikka -salissa

Talvisodan syttymisen muistotilaisuuden ohjelma 30.11.2019

Maasotakoulu, Vöyrin sali, Lavolankatu 1, Lappeenranta

Avaus, Etelä-Karjalan karjalaisseurojen piirin puheenjohtaja Anu Urpalainen
Liput saapuvat
Lippulaulu, Rakuunasoittokunta
Tervehdyssanat, Maasotakoulun johtaja eversti Kari Pietiläinen
Musiikkia, Rakuunasoittokunta
Puhe, Puolustusvoimain komentaja kenraali Timo Kivinen
Kuorolaulua, Karjalan Laulu-Veikot
Karjalaisten laulu, yleisö
Tervehdykset,
– Etelä-Karjalan liitto, maakuntajohtaja Matti Viialainen
– Lappeenrannan kaupunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Torniainen
Musiikkia, Rakuunasoittokunta
Päätössanat, Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen
Kotimatkalle siunaaminen, piispa Seppo Häkkinen ja arkkipiispa Leo
Maamme-laulu, yleisö ja Rakuunasoittokunta
Liput poistuvat

Tilaisuuden jälkeen klo 15 Maasotakoulun tarjoamat päätöskahvit Riitta Tikka -salissa.

Talvisodan syttymisen muistotilaisuuden järjestävät:
Karjalan Liitto ry, Maasotakoulu, Etelä-Karjalan karjalaisseurojen piiri, Lappeenrannan seurakuntayhtymä ja ortodoksinen seurakunta.

Iltatilaisuus Lappeenrannan Upseerikerholla 30.11.2019

Talvisodan syttymisen muistotilaisuuden lisäksi Etelä-Karjalan Wiipuriseura järjestää iltatilaisuuden ”Wiipurin Pamauksen” merkeissä Lappeenrannan Upseerikerholla klo 18. Illallinen omakustanteinen. Iltatilaisuuden puhuja on Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen. Tilaisuuden musiikista vastaa Potero-orkesteri. Iltatilaisuus on ilmeeltään iloinen, jossa karjalainen vieraanvaraisuus tulee vahvasti esille.
Osoite on Upseeritie 2, 53900 Lappeenranta.
Ilmoittautuminen iltatilaisuuteen pe 22.11. mennessä Seija Martikaiselle, p. 040 487 2416.

Iltatilaisuuden järjestää Etelä-Karjalan Wiipuriseura ry.