Karjalan Liiton vuoden ruoka ja leivonnainen 2020

22.11.2019 17:06

Karjalan Liiton naistoimikunta on valinnut vuoden ruoaksi Maijan omenaisen possupadan ja leivonnaiseksi rotinarinkeli-pullakranssin.

Maijan omenainen possupata

800 g  porsaan etuselkää
3 hapanta omenaa
2 sipulia
1,5 dl villiyrttiä tai salviaa
suolaa
pippuria
1,5 dl omenasosetta
3–4 dl lihalientä
voita

Valmistus:

1.    Leikkaa liha pihveiksi ja ruskista paistinpannulla kauniin ruskeaksi. Mausta pihvit ja laita uunivuoan pohjalle puolet pihveistä.
2.    Lisää hakatut yrtit pihvien päälle.
3.    Tämän jälkeen laita myös pestyt omenalohkot vuokaan, kuori ja lohko sipulit ja lisää ne omenapalojen joukkoon.
4.    Lisää toinen kerros pihvejä, ja kaada lopuksi pihvien päälle vahva lihaliemi, johon omenasose on sekoitettu.
5.    Hauduta n. 175-asteisessa uunissa 2 tuntia, jonka jälkeen sinulla on hyvä maistuva ruoka viikonlopuksi!

Rotinarinkeli – pullakranssi

Rotinarinkeli-pullakranssi. Kuva Kirsi Limatius.

5  dl  maitoa
50 g  hiivaa
1  kananmuna
2  dl  sokeria
1  tl   suolaa
1  rkl kardemummaa
n. 1 kg vehnäjauhoja
200 g voita (sulatettua)

Laita taikina-astiaan sokeri, suola, kardemumma sekä muna ja vatkaa ainekset sekaisin. Lisää kädenlämpöinen maito ja murenna hiiva joukkoon. Alusta taikina ja lisää loppuvaiheessa sulatettu voi. Anna kohota kaksinkertaiseksi lämpimässä paikassa. Jos haluat rusinoita pullaan, niin voit laittaa ne jo alussa mausteiden kanssa tai tässä vaiheessa, kun leivot kranssin.
Jaa taikina neljään osaan, jätä kuitenkin vähän taikinaa erilleen.
Tee kahdesta osasta niin pitkät säikeet kuin niistä tulee ja käännä keskeltä ristiin. Letitä sitten neljällä säikeellä pullapitko ja käännä se kranssin muotoon pellille. Jos haluat suuremman kranssin tee toisille säikeille sama ja laita pitkot kranssin muotoon. Erilleen otetusta taikinasta tehdään kranssin pituinen säie ja laitetaan se kranssin päälle ja leikellään kahdenpuolen niin että siitä tulee kuusen oksien muotoinen kuvio kranssin pintaan.
Anna kranssin kohota lämpimässä. Voitele pitko munalla ja ripottele pinnalle raesokeria. Paista 200 asteisessa uunissa noin 25 minuuttia tai kunnes ei tartu tikkuun.
Jos siulla ei ole niin suurta pöytää missä saisit näin pitkiä säikeitä, voit koota kranssin pienemmistäkin pitkoista.