Hämeenlinna on Karjalaisten kesäjuhlien® näyttämönä 14.-16.6.2019

18.03.2019 11:25

Hämeenlinna on tänä vuonna 71. Karjalaisten kesäjuhlien® näyttämönä viikkoa ennen juhannusta. Karjalan Liiton ja Karjalaisseurojen Etelä-Hämeen piirin järjestämä tapahtuma kokoaa yhteen tuhansia karjalaisjuurisia ja karjalaisuudesta kiinnostuneita eri puolilta maata. Kaikille avoimien Karjalaisten kesäjuhlien® kolmepäiväinen ohjelmisto tuo esille karjalaisen kulttuurin monipuolisuuden ja elävyyden. Karjalaisuus elää aktiivisena myös Hämeessä.

Sotien 1939-1945 jälkeen Hämeeseen asutettiin lähes 74 000 siirtokarjalaista Kannaksen eri pitäjistä, Muolaasta, Antreasta, Vuokselasta ja Kivennavalta.

Karjalaisten kesäjuhlien Karjalaisella torilla Säästöpankki Areenalla nähdään muun muassa Kyyrölän Saven työnäytöksiä. Kyyrölä oli venäjänkielinen, ortodoksinen kylä Muolaassa, jonka väestö asutettiin Hämeenlinnan ympäristöön. Kannaksella Kyyrölän väestön pääelinkeino oli maanviljelys, mutta tärkein sivuelinkeino oli saviteollisuus. Tämä vanha perinne on säilynyt 1700-luvulta tähän päivään kulkien Kannakselta keskelle Hämettä.

Kesäjuhlat aloitetaan perjantaina 14.6. musiikkiohjelmilla ja kesäjuhlaseminaarilla. Lauantaina ja sunnuntaina ovat karjalainen tori, sukututkijan päivystys sekä näyttelyt Säästöpankki Areenalla. Myös karjalaiset pitäjät esittäytyvät. Tässä tilassa järjestetään myös piirakkakilpailu ja lasten ohjelma. Avajais- ja päiväjuhlat sekä kuorokavalkadi ovat Elenia Areenalla. Karjalan maraton ja Nuorten maili juostaan juhlapaikan tuntumassa, golf-kilpailut käydään Aulangolla ja kyykkäkilpailut Janakkalan Turengissa. Juhlilla esiintyy mm. Värttinä ja lauantai-illan lavatanssit ovat Katumajärven rannalla.

Juhlaviikonlopun moniin tilaisuuksiin odotetaan edellisten vuosien tapaan 17 000 – 20 000 kävijää.

Lämpimästi tervetuloa Hämeenlinnaan 14.-16.6.2019!

www.karjalaisetkesajuhlat.fi