Jouluinen tervehdys

19.12.2018 12:19

Syksy on edennyt vauhdilla ja olemme lähestymässä vuoden loppua. Joulun viettoon valmistautuminen on meillä monella ollut jo pidempään käynnissä ja se on arjessamme näkyvissä monellakin tavalla. Kaupallisesti on joulua markkinoitu jo viikkoja, joulukonsertteja ja yhteislauluhetkiä on järjestetty sekä pidetty joulumyyjäisiä. Näin viimeisinä päivinä ennen joulua joulumieli alkaa varmasti monella näkymään kiireenä ja henkisenä kuormana kaikesta siitä, mitä tulisi tehdä valmiiksi jouluun mennessä, niin töissä kuin kotona. Monesti jouluun valmistautuminen väsyttää ja ehditään vasta joulun jälkeen pysähtymään ja havahtumaan siihen, mitä kaikkea meidän jokaisen joulumielen rakentamiseen onkaan kuulunut.

Joulun aika on perheen ja läheisten kanssa vietettyä yhdessäoloa, muistuttaisin kuitenkin heistä, jotka viettävät jouluaan yksin tai asuvat vaikka ulkomailla. Voimme heidän joulumieltään rakentaa, vaikka lyhyellä puhelinsoitolla tai pikaisella piipahduksella, tälläkin tavalla toimien olemme tuottaneet hyvän mielen niin itsellemme, mutta ensisijaisesti vastaanottajalle.

Jouluperinteisiin meille monelle kuuluu myös hautausmailla käynti ja kynttilän sytyttäminen läheisen muistolle. Siinä kynttilän liekkiä katsellessa on hyvä antaa muutama ajatus läheiselle. Nämä hetket ovat ainakin itselleni niitä jouluperinteiden herkimpiä.

Karjalan Liiton puheenjohtajana olen saanut olla monessa tapahtumassa mukana kuuluvan vuoden aikana, ne ovat piirtyneet syvälle mieleeni ja niitä kohtaamisia muistelen arvostaen pitkään. Yhteistyöllä saamme paljon aikaan varmasti myös jatkossa.

Karjalan Liiton sekä omasta puolestani toivotan rauhaisaa lähimmäisen rakasta joulua teille kaikille sekä antoisaa yhteisöllistä uutta vuotta 2019.

Pertti Hakanen
Karjalan Liiton puheenjohtaja

Karjalan Liiton toimisto ja SieMie-puoti on suljettuna 21.12.2018 - 4.1.2019.