Syksyn aktiivista toimintaa

07.09.2018 09:33

Karjalan Liittoon on liittynyt syyskuun alkuun mennessä noin 1600 uutta jäsentä jäsenyhteisöjen kautta. Tänä vuonna liitto kannustaakin jäsenyhteisöjä rahallisella tuella muun muassa jokaisesta uudesta jäsenestä sekä viestinnästä.
Syyskuun alussa järjestöseminaarissa oli mukana muun muassa Karjalan Liiton piirien puheenjohtajia ja aluevastaavia sekä seurojen aktiiveja. Seminaarissa käytiin läpi Karjalan Liiton kannustinpakettia jäsenyhteisöille. Tuen edellytyksenä on, että jäsenyhteisöjen säännöt ovat ajan tasalla, että seura osallistuu piirin kokouksiin ja jäsenmaksua ajantasaistetaan.

Karjalaistoimintaa eri puolilla maata

Karjalan Liitto järjestää tapahtumia ja koulutuksia Karjalatalossa Helsingissä. Lisäksi toiminnanjohtaja Satu Hallenberg tapaa syksyn aikana piirien luottamushenkilöitä eri puolilla maata. Piiritapaamisissa aiheina ovat muun muassa vuoden 2019 yhteinen teema, Karjalan lapset ja nuoret.

Liiton jäsenyhteisöt järjestävät monenlaista karjalaisuuteen liittyvää toimintaa omilla alueillaan piirakkakursseista kyykkäkisoihin ja vuosijuhlista toritapahtumiin. Lisäksi muun muassa Karjalaisseurojen Keski-Suomen piirissä on alkanut lasten Karjala-kerho  -toiminta.

Karjalan Liiton syksyn koulutukset liittyvät ruoka- ja käsityökulttuuriin, musiikkiin ja äänellä itkuun sekä sukututkimukseen. Syyskuussa järjestetään liiton teemaan liittyvä Karjalan matkailu  -tapahtuma. Karjalan Liiton tämän vuoden teema on Karjalan luonto ja ympäristö.

Luovutetun Karjalan pitäjien esittelyt jatkuvat syyskuusta lähtien ja marraskuussa järjestetään Karjalaiset pitäjä- ja sukumarkkinat.