Pro Carelia -ansiomerkki Tapani Nuutiselle

17.06.2018 10:14

Pro Carelia -ansiomerkki Tapani Nuutiselle

Teologian tohtori Tapani Nuutiselle myönnettiin Karjalan Liiton korkein ansiomerkki

Karjalan Liiton hallitus on myöntänyt teologian tohtori Tapani Nuutiselle Karjalan Liiton Pro Carelia -ansiomerkin tunnustukseksi karjalaisuuden eteen tehdystä merkittävästä työstä. Nuutinen on  tehnyt ansiokasta työtä karjalaisen kuoro- ja yhteislaulutoiminnan tunnetuksi tekemisessä.

Tapani Nuutinen on säveltänyt ja sanoittanut muun muassa luterilaisille karjalaisille jo nyt erityisen rakkaaksi tulleen Karjalaisen kansan messun, jonka sanat ja sävelet nousevat karjalaisesta luonnosta ja sielunmaisemasta sekä kalevalaisesta runonlauluperinteestä.

–Kanteleen helkyttelystä kasvoi vahva tunne kokonaisen messun luomiseen, kertoo Tapani Nuutinen.

Karjalaisen kansan messua on esitetty yli kymmenen vuoden ajan lukuisissa karjalaisyhteisöjen tapahtumissa, vuosijuhlissa, kirkkopyhissä ja se on koskettanut monia karjalaisia useilla 2010-luvun Karjalaisilla kesäjuhlilla. Karjalaisen kansan messua on hyvä laulaa ja soittaa yhdessä.

Karjalaisilla kesäjuhlilla Porissa 2013 Tapani Nuutinen oli itse liturgina Karjalaisen kansan messussa.

Tapani Nuutinen on syntynyt Enossa Pohjois-Karjalassa.

Tämän vuoden Pro Carelia -ansiomerkki luovutettiin teologian tohtori, kirkkoherra, muusikko Tapani Nuutiselle Karjalaisten kesäjuhlien yhteydessä sunnuntaina 17.6.2018 klo 9.50 ennen Karjalaisen kansan messua Kouvolan keskuskirkossa. Ansiomerkin luovutti Karjalan Liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Pertti Hakanen ja valtuuston puheenjohtaja, ministeri Matti Puhakka.

Tapani Nuutinen sai juhlapäivänään seurata oman messunsa toteutusta Kouvolassa kirkkokansan joukossa. Keskuskirkossa saarnasi piispa Seppo Häkkinen.

Pro Carelia -merkki on Karjalan Liiton korkein ansiomerkki

Pro Carelia -kunniamerkki on luovutettu vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka on tehnyt merkittävällä tavalla karjalaisuutta tunnetuksi oman työnsä tai luottamustehtäviensä kautta. Pro Carelia -kunnianosoituksia on luovutettu rajallisesti. Ensimmäisen Pro Carelia -merkin saaja oli tasavallan presidentti Martti Ahtisaari vuonna 2000. Viimeksi ansiomerkki luovutettiin kustantaja Heikki A. Reenpäälle.

Lisätietoja:
Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg, p. 050 553 1315, satu.hallenberg@karjalanliitto.fi.