Jääsken kansallispuku lahjoitettiin rouva Jenni Haukiolle

04.12.2017 00:00

Rouva Jenni Haukiolle lahjoitettiin Jääsken kansallispuku 1.12.2017. Kuva Matti Porre / Tasavallan presidentin kanslia.

Linkki Tasavallan presidentin kanslian sivuille

Jääsken kansallispuku

Suomen Kansallispukujen Ystävät ry on lahjoittanut presidentin puolisolle rouva Jenni Haukiolle Jääsken kansallispuvun.
Puku edustaa karjalaista 1800-luvun kansan juhlapukeutumista. Pukulahjoitus sisältää: paidan, tummansinisen hameen, liivin, ripsiraitaisen esiliinan pirtanauhoineen, sarkaviitan, sukat ja sukkasiteet, kengät ja hunnun.

Jääsken kansallispukumallin on koonnut filosofian tohtori Theodor Schwindt 1880-luvulla. Koska Jääsken kansallispukuun ei ollut alun perin koottu päällysvaatetta ja puvun toteutus oli etääntynyt melko kauaksi alkuperäisistä esikuvavaatekappaleista, Jääski-seurassa oli 2010-luvulla herännyt kiinnostus pukutarkistuksen tilaamiseen Suomen kansallispukukeskukselta. Puvun asiantuntijaksi nimetty tutkija Leena Holst laati puvulle kokonaissuunnitelman, jonka mukainen mallipuku valmistui 2014.
Kansallispukuraati hyväksyi kokouksessaan 1/2015 Jääsken naisen pukutarkistuksen. Puku julkistettiin Jyväskylässä Kansallispuvun juhlapäivä -tapahtumassa, jolloin se esiteltiin ensi kertaa yleisölle.

Kansallispukuraadin hyväksymä tarkistettu Jääsken naisen kansallispuku perustuu dokumentoituihin tietoihin kansanpuvuista, joita on käytetty Jääsken kihlakunnassa 1800-luvulla. Kansallismuseon kokoelmiin on talletettu runsas ja näyttävä esikuva-aineisto Jääsken pitäjästä. Aineisto käsittää mm. yli 20 Jääskestä talletettua esiliinaa.

Pukutarkistuksen yhteydessä puvun esikuvavaatekappaleet tutkittiin ja dokumentoitiin tarkasti ja tiedot talletettiin Suomen kansallispukukeskuksen arkistoihin. Mallipuku valmistettiin kankaita, kaavoituksia ja ompelurakenteita myöten mahdollisimman tarkasti alkuperäisiä materiaaleja ja työtapoja vastaavasti. Pukuun lisättiin vaihtoehtoisia osia sekä päällysvaatteita. Tarkistettuun pukuun kuuluu yli kymmenen puvunosaa:

•    joko tummansininen sarkahame tai ristiraitaiseksi kudottu hurstuthame
•    valkea pitkä pellavainen paita, jonka kauluskaitaleessa on punaista kirjontaa
•    tummansinisestä sarasta valmistettu liivi, jossa on punainen verkareunus
•    joko ripsiraitainen, kudottu esiliina tai tummansinipohjaisin nyytinkipitsein koristettu nyytinkiesiliina, joiden solmiamisnauhoina ovat pirtanauhat
•    valkea puolipellavainen kesäinen päällysvaate, kostuli
•    valkea sarkainen värikkäin kirjonnoin koristettu talvinen päällysvaate, sarkaviitta
•    valkeat käsin neulotut sukat sekä ripsinauhaiset sukkasiteet
•    musta pinteli on nuorten tyttöjen päälaite
•    valkea kookas huntu sykerölaitteineen on aikuisten naisten päähine
•    paidan etuhalkion sulkee hopeinen kaiverruksin koristettu paljinsolki
•    jalkineina mustat yksinkertaiset nauhakengät tai lipokkaat

Hame- ja esiliinavaihtoehtoja sekä päällysvaatteita yhdistellen saa puvusta koottua erilaisia kokonaisuuksia.

Kansallispuvun valmistaminen koostuu usean ammattilaisen työpanoksesta. Tämän nyt lahjoitettavan puvun valmistamisessa ovat olleet mukana seuraavat henkilöt:

Soja Murto on kutonut puvun käsinkudotut kankaat eli hameen, liivin, sarkaviitan ja ripsiraitaisen esiliinan kankaat sekä ommellut puvun ja valmistanut hunnun.
Marjo Vainio on neulonut esiliinan pitsin ja sukat.
Helena Hämäläinen on kutonut pirtanauhat eli hameen, esiliinan ja hunnun sykerölaitteen pirtanauhat.
Johanna Rantalainen on valmistanut hopeisen paljinsoljen.
Taina Kangas Suomen kansallispukukeskuksesta on vastannut pukuhankkeen toteutuksesta.

Suomen Kansallispukujen Ystävät ry:n lahjoittajajärjestöt ovat:
Karjalan Liitto ry, Kalevalaisten Naisten Liitto ry, Kotiseutuliitto ry, Suomen Nuorisoseurat ry, Suomalaisen Kansantanssin Ystävät ry, Seurasaarisäätiö, Taitoliitto ry.

Lisätiedot:
Satu Hallenberg