Karjalan Liitto ry

Kiinnostava Hiitola!

Viikon seura nro 8: Hiitolan Pitäjäseura

Hiitolan Pitäjäseura

Hiitolan Pitäjäseura on lähes 600 jäsenen seura, jonka monipuolisen toiminnan mottona on ”Jokaiselle jotain”. Silloin kun korona ei häiritse toimintaa, on tapana järjestää vuosittain yli 30 kaikille avointa tapahtumaa. Näitä tapahtumia ovat mm. tarinaillat kerran kuukaudessa, koko perheen talvitapahtuma laskettelukeskuksessa, pilkki- ja ongintakilpailut, murrepiiri ”Mie ja Sie”, Hiitolainen käs´työkori, sukututkimuspiiri sekä yhteislauluilta Kirjurinluodossa porilaisten seurojen kanssa yhdessä. Näiden lisäksi toimintaan kuuluu erilaisia juhlia, kuten pitäjäjuhla, äitienpäiväjuhla ja pikkujoulujuhla. Kaikkiin tapahtumiin löytyy runsaasti osallistujia. Esimerkiksi pelkästään tarinailtoihin osallistuu noin 75-105 henkilöä. Toimintavuoden päättää Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä järjestettävä kynttilätapahtuma.

Seura tekee myös useita matkoja, niin Suomessa kuin luovutetulle alueellekin. Viikon pituiset talvimatkat Äkäslompoloon kuuluvat ohjelmaan, mutta myös talkoomatka Hiitolaan kunnostaen ja siivoten hautausmaan ja entisen kirkon aluetta. Kotiseutumatkoja luovutetulle alueelle tehdään kesällä ja lokakuussa, ja näiden yhteydessä on tutustuttu mm. Valamoon ja Konevitsan luostareihin. Pitäjäseurana tehtäväksi koetaan esimerkiksi kotiseutumatkojen avulla saada Hiitola-tietoa jälkipolville ja herättää heissä tunne että "tääl on miun juurein". Siinä seura onkin selvästi onnistunut hienosti.

Matkoilla koetaan usein liikuttavia tilanteita, kun siellä aikanaan asunut henkilö innokkaana selittää jälkipolville että "Täs ol meijän tupa ja navetta ol tuol. Männäähä kahtomaa onks saunan paikasta mittää jälellä." Innostus tarttuu nuoriinkin ja illalla järjestetyssä yhteisessä illanistujaisissa selittävät jo kovin innolla ”meijä mehtistä ja meijän pihapiiristä”. Yksikin nuori totesi kerran, että ”nyt meni kyllä Hiitola ihon alle”.

Jotta näin runsas ja monipuolinen toiminta olisi mahdollista, tarkoittaa se sitä, että seuralla on hyvät yhteistyökumppanit, toimeliaat toimikunnat ja aktiivinen jäsenistö. Yhteistyötä tehdään Hiitola-Säätiön, Kurkijokelainen-lehden sekä Karjalan Liiton Satakunnan Piirin porilaisten "kummiseurojen kanssa" (Ahlainen, Pori, Yyteri). Hyvä yhteistyökumppani on myös matkatoimisto Keskimatkat sekä seurakunta. Hyvä yhteistyösuhde on myös Hiitolan kunnan johtoon ja vakituiseen avustajaan/tulkkiin Hiitolassa.

Tietoa tapahtumista ja toiminnasta välitetään kotisivujen ja FB-sivujen kautta. Vaikka koronan vuoksi vuosi 2020 oli melko tapahtumaköyhä, liittyi seuraan tästäkin huolimatta 34 uutta jäsentä. Seuran tunnelmaa kuvataankin iloiseksi ja kaikki huomioon ottavaksi.

Seurasta toivotaan, että Liiton toiminnassa huomioitaisiin myös ikäihmiset, joilla ei ole nettiyhteyksiä. Toki tulevaan pitää jo satsata sähköisellä viestinnällä. Myös toiminnan Helsinki-keskeisyys aiheuttaa harmia ja taloudellista rasitetta, jos halutaan osallistua.
Muille seuroille Hiitolan Pitäjäseura lähettää terveisiä, että ihmisläheisellä otteella ja tämän päivän asioissa mukana olemalla saamme osallistujia. Näin voimme toimia myös apuna juurien hakemisessa.

Käy tutustumassa myös seuran omiin kotisivuihin ja Facebook-sivuihin!