Karjalan Liitto ry

Viikon seura nro 47

Kirvun Pitäjäseura hoitaa ja kehittää Kirvun Pitäjämuseota sekä Mäntsälässä sijaitsevaa Kotiseutuarkistoa yhdessä Kirvu-Säätiön kanssa. Pitäjäseura järjestää Kirvun kihut kesäisin ja teemajuhlia syksyisin/keväisin.

Viikon seura nro 47: Kirvun Pitäjäseura ry

Kirvun Pitäjäseura

Oletko koskaan käynyt Kirvun Pitäjämuseossa, joka sijaitsee Mäntsälässä vanhassa viljamakasiinissa Kirkonmäellä ja on avoinna lähinnä kesäsunnuntaisin? Museo kertoo rajan taakse jääneestä Kirvun pitäjästä ja siellä on paljon evakkokuormissa tuotua esineistöä. Esillä on myös syntyjään kirvulaisen ministeri Juho Niukkasen esineistöä ja kirjallisia muistiinpanoja sekä asiakirjoja. Tämän viikon seura eli Kirvun Pitäjäseura ry. hoitaa ja kehittää kyseistä Pitäjämuseota sekä myös Mäntsälässä sijaitsevaa Kotiseutuarkistoa yhdessä Kirvu-Säätiön kanssa. Museolle on hyvä syy suunnata esimerkiksi 5.12.2021, kun siellä järjestetään pikkujoulumyyjäiset.

Tämä vuonna 1946 perustettu ja 1977 rekisteröity seura toimii Kirvu-juuristen yhdyssiteenä sijoituskuntien Kärkölän, Mäntsälän, Orimattilan ja Pukkilan välillä. Pitäjäseura järjestää Kirvun kihut kesäisin ja teemajuhlia syksyisin/keväisin. Toimintaan kuuluu myös huolehtiminen sankarihauta-alueesta ja siviilihautausmaa-alueista Kirvussa järjestämällä kolme kertaa kesässä talkoo-/turistimatkan Kirvuun. Korona-aikana kirkkomaiden hoito on onnistunut paikallisen yhteistyökumppanin avulla. Tästä yhteistyötä ollaan seurassa erityisen ylpeitä.

Seuralla on ollut parin vuoden ajan meneillään kiinnostava hanke ”Kirvu vuoden 1944 jälkeen”. Hankkeen tarkoituksena on julkaista sivusto siitä, mitä Kirvussa tapahtui sen jälkeen, kun suomalaiset oli evakuoitu. Seuralla on jo parikymmentä haastattelua aiheesta. Virallisten arkistojen tutkiminen odottaa korona-ajan helpottamista.

Myös tämä seura tekee yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Antrealaiset ja vuoksenrantalaiset ovat erityisen läheisiä, koska ne ovat samalta nykyisen Kamennogorskin alueelta. Kyseisten entisten pitäjien toimijat hoitavat yhteyksiä venäläiseen hallintoon yhdessä. Näiden kolmen pitäjän urheiluseurat myös kisailevat yhdessä. Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liiton kautta muutkin pitäjäseurat ovat tulleet tutuiksi. Kirvu-Kerho on läheinen yhteistyökumppani - sisarseura.

Aivan viime vuosilta seuran toiminnasta löytyy useampikin kiinnostava tapahtuma. Esimerkiksi Suomen 100-vuotis juhlavuonna seura järjesti joulupuurot kirvulaisille sotaveteraaneille, lotille, sotilaspojille ja pikkulotille. Seuraavana vuonna seura puolestaan kokosi yhteen uutispuurolle kirvulaiset sotaorvot. Seurassa ei ole myöskään jääty odottamaan koronan väistymistä, vaan jo kahtena vuonna peräkkäin Kirvu-juhlat on järjestetty etäyhteyksin.

Liiton suunnasta kirvulaiset toivovat erityisesti vinkkejä siihen, kuinka mukaan voisi houkutella lisää jäseniä. Maksavien jäsenten määrä seurassa on kovin pieni, koska aiemmin korostettiin sitä, että kaikki kirvulaiset kuuluvat Pitäjäseuraan ilman jäsenmaksuja. Väkeä on kuitenkin saatu houkuteltua hiljalleen mukaan esimerkiksi tuomalla esille Karjalan Liiton jäsenetuja. Muiden seurojen suuntaan kirvulaiset lähettävät seuraavanlaisia terveisiä: ”Yhdessä olemme vahvempia. Yhteistyö on voimaa.”

Tutustu seuran kotisivuihin osoitteessa https://www.karjalanliitto.fi/kirvunpitajaseura