Karjalan Liitto ry

Viikon seura nro 39

Rauman Karjalaisten jäsenet ovat innostuneita kyykästä. Syksyisin järjestetään knypylkyykkä.

Viikon seura nro 39: Rauman Karjalaiset ry

Tulevana lauantaina 2.10. juhlimme 80-vuotiasta Rauman Karjalaiset ry:tä ja mikä olisikaan osuvampi paikka käynnistää juhlat kuin Viipurin puisto Raumalla! Tällä vuonna 1941 perustetulla seuralla on tällä hetkellä 87 jäsentä ja toiminta on erittäin aktiivista vai miltä sinusta kuulostaa tällainen ohjelma: tarinakerho kerran kuukaudessa, vesivoimistelu kerran viikossa ja kyykkää kaksi kertaa viikossa. Näiden ohella hieman harvemmin toimintaan kuuluu mm. äitienpäivä- ja joulujuhla, erilaiset retket (mm. luonto- ja teatteriaiheiset), iltatarinakerhot kaksi kertaa vuodessa sekä juhlapäivinä vierailut sankarihaudoilla ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä. Ennen koronpandemiaa seura teki myös matkoja Kesäjuhlille, Karjalaan ja aiemmin myös ulkomaille, mutta ne ovat luonnollisesti olleet nyt poissa ohjelmistosta. Aktiivinen 80-vuotias!

Raumalla ollaan selvästi innostuneita kyykästä ja mukaan on yritetty houkutella myös piirin muita seuroja, osin hieman huonolla menestyksellä. Suomen kyykkäliiton kanssa järjestetään syksyisin Knypylkyykkä, jossa on ollut osallistujia keskimäärin 65 henkilöä. Kyykkää on elvytetty tietoisesti vuodesta 2018 asti.

Seuran 80-vuotiseen historiaan sisältyy monia merkittäviä hetkiä. Vuona 1976 pystytettiin Vesitorninmäelle patsas "Vaikeuksien kautta voittoon". Patsaan suunnitteli taiteilija Aila Salo ja sen toteutti Hollming Oy. Kymmenen vuotta myöhemmin oli toinen merkittävä tapaus, kun Viipurin puisto avattiin vuonna 1986. Tuorein tapahtuma on viime vuodelta, kun Rauman Karjalaiset istuttivat Karjalan Liiton 80-vuotis juhlapuun eli kyynelkoivun Viipurin puistoon.

Liitolta raumalaiset toivovat aktiivista yhteyttä kentälle, erityisesti jäsenistön ikärakenne huomionottaen. Toiveena on myös Liiton jäsenmaksun pitäminen nykyisellään sekä Karjalan Kunnaat -lehden saapuminen tuttuun tapaan neljä kertaa vuodessa postilaatikkoon. Viikon seura -kampanjan päätyttyä toivotaan edelleen seurojen esittelyä esimerkiksi kuukausittain tai vaihtoehtoisesti henkilöiden tarinoita. Muiden seurojen osalta Raumalta toivotaan tiiviimpää yhteistyötä, jopa maakuntarajat rikkoen. Muista seuroista raumalaiset haluaisivat kuulla tässä juttusarjassa erityisesti Ruoveden Karjalaisten kuulumisia.

Raumalla juhlitaan siis tulevana lauantaina ja ensi kesänä ne vasta juhlat ovatkin tiedossa, kun karjalaiset ympäri Suomen kokoontuvat Raumalle kahden vuoden tauon jälkeen Karjalaisille kesäjuhlille. Tulevien kesäjuhlien suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa, mutta sitä ennen voit käydä tutustumassa Raumaan esimerkiksi kesäkuussa julkaistun Kesäjuhlavideon myötä. Videolla (noin kohdasta 36:20 alkaen) näet mm. tässä jutussa mainitun ”Vaikeuksien kautta voittoon”-patsaan ja sen tekijän haastattelun sekä Rauman Karjalaiset ry:n jäsenistön kyykänpeluuta.

Tutustu myös seuran omiin verkkosivuihin.
Kesäjuhlavideon näet täältä.

Talvisodan päättymisen muistotilaisuus Raumalla.