Karjalan Liitto ry

Viikon seura nro 36

Alavuden Karjala-seurassa pidetään tärkeänä nuorten huomioimista toiminnassa sekä juuri eläkkeelle jääneiden karjalaistaustaisten henkilöiden tavoittamista seurojen toimintaan.

Viikon seura nro 36: Alavuden Karjala-seura ry

Karjala olkoon entisellään.
Mut se mitä sieltä hain,
no tietysti juuriain.
- Kirsi Limatius –

Tällä koskettavalla runolla on hyvä aloittaa tämän viikon seuran eli Alavuden Karjala-Seuran esittely. Kyseinen runo on koettu seurassa puhuttelevana. Seura täyttää tänä vuonna kunnioitettavat 75 vuotta eli se on perustettu vuonna 1946. Jäseniä seurassa on tällä hetkellä 78.
Seuran toimintaan kuuluu perinteisiä tarinailtoja, mieleenpainuvat vuosittaiset kansallispukutapahtumat, suvivirsi-tilaisuus, itsenäisyyspäivän järjestökulkueeseen osallistuminen sekä osallistuminen itsenäisyyspäivän juhlaan. Erityisen ihastuttavalta toiminnassa kuulostaa kevään tapahtuma, jossa seuran jäsenet käyvät paikallisella laavulla kuuntelemassa Karjalan käköstä.

Seura myös vaalii Karjalaan jääneiden vainajien muistoa sytyttämällä juhlapyhinä muistokivelle kynttilän sekä viemällä sinne kukkia äitienpäivänä. Mieleen onkin jäänyt muistokiveen liittyen erityisesti kyseisen muistomerkin 60-vuotisjuhla vuonna 2016.
Alavuden Karjala-Seura on aktiivinen tekemään yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Yhteistä työtä tehdään Kuortaneen, Töysän ja Ähtärin Karjalaseurojen sekä Lumivaara-seuran kanssa. Yhteistyökumppaneita ovat myös Pohjanmaan Karjalaseurojen piiri, Alavuden kaupunki, Alavuden seurakunta sekä muut alueen kulttuurijärjestöt.

Seurassa pidetään monien muiden seurojen tapaan tärkeänä nuorten huomioimista toiminnassa sekä juuri eläkkeelle jääneiden karjalaistaustaisten henkilöiden tavoittamista seurojen toimintaan. Heillä kun on hyvää potentiaalia ja kiinnostavuutta omiin juuriinsa. Seurassa nähdään, että keskeistä on myös tiedotukseen panostaminen sekä verkostoyhteistyö omalla paikkakunnalla kansalaisjärjestöjen, eri yhteisöjen sekä koulujen kanssa.

Alavuden Karjala-Seuran jäsenet kuulisivat mieluusti tässä juttusarjassa muilta seuroilta siitä, kuinka seurat pitävät yhteyttä rajantakaisiin kuntiin ja viranomaisiin. Laittakaapa siis tulevien viikkojen seurat tulemaan tällaisia tietoja vastaustenne yhteydessä, kun osallistutte tähän Viikon seura -kampanjaan!

Tutustu myös seuran omiin kotisivuihin.

Talvisodan päättymisen muistopäivä 13.3.2020. Kuvassa Kyösti Kuismin, Helinä Mäyry ja Pertti Kuismin.

Kansallispukutapahtuma Alavudella.