Karjalan Liitto ry

Viikon seura nro 28

Haminan Karjalaseura korostaa nuorten merkitystä seuratoiminnassa sekä aktiivista ja arvostavaa suhtautumista Karjalaisiin kesäjuhliin.

Viikon seura nro 28: Haminan Karjalaseura ry

Karjalaiset kesäjuhlat Haminan Bastonissa 2006.

Lukiessa Haminan Karjalaseuran vastauksia Viikon seura -kampanjaan liittyen jää mieleen erityisesti kaksi asiaa: Nuorten merkityksen korostaminen sekä seuran aktiivinen ja arvostava suhtautuminen Karjalaisiin kesäjuhliin.

Haminan Karjalaseuralla on oma vuonna 1961 perustettu nuoriso-osasto, jonka kanssa on paljon yhteistoimintaa. Vunukat tulivat kuvaan mukaan 1970-luvun alussa. Parhaimmillaan nuoriso-osastolla on ollut neljä-viisi aktiivista tanhuryhmää. Nuoret ovat tehneet esiintymismatkoja myös ulkomaille, esimerkiksi Nord-Lek:n tapahtumiin kaikissa pohjoismaissa. Islannissa nuoret esiintyivät vuonna 2014 kansantanssipäivillä. Seurassa nähdään, että nuorten ja lasten osuutta toiminnassa pitää yrittää ylläpitää ja vahvistaa. Nuorissa on karjalaisenkin identiteetin tulevaisuus. Siten seurassa toivotaankin vinkkejä siitä, että kuinka nuorempia henkilöitä saadaan innostumaan Karjalaseuran toiminnasta.

Kesäjuhlat puolestaan nähdään juhlallisina ja vaikuttavina karjalaisen kulttuurin voimannäyttötilaisuuksina, joihin seurasta osallistutaan vuosittain. Seuran runsas jäsenistö osallistui Karjalaisten kesäjuhlien ja kilpailujen järjestämiseen Haminassa vuosina 1971 ja 2006 sekä Kouvolassa vuonna 2018. Viimeisimpiin Haminan kesäjuhliin vuonna 2006 liittyy myös eräs hupaisa muisto. Suomen lipun toinen airut huomasi, että hänen kansallispukunsa hame oli valahtanut alas juuri kun oltiin saapumassa Bastionin areenalle. Nappi oli auennut. Nopeasti hame ylös ja lippukulkueen marssi jatkui!

Haminan Karjalaseura järjestää kevät- ja syyskaudella kuukausittain tarinakerhoja. Syksyllä järjestetään karjalainen kirkkopyhä ja joulun alla perinteinen joulujuhla nuoriso-osaston kanssa. Tarvittaessa tehdään onnittelu- ja surunvalittelukäyntejä. Urheilutoimikunta puolestaan järjestää kyykkäharjoituksia ja kilpailuja, sekä järjestää piirin onkikilpailut piirin seurojen kesken.

Seura osallistuu Haminan elo- ja syysmarkkinoille hankkien varoja toimintaan makkaran myynnin kautta. Kesäisin on ollut tapana järjestää kotiseutu- tai sotahistoriallinen matka luovutetulle alueelle sekä teatterimatka. Luovutetun alueen matkoilla on reissattu aina Suomenlahden etelärantamilta Ääniselle asti.

Seura osallistuu Karjalan Liiton Kymenlaakson piirin kokouksiin ja muihin tilaisuuksiin sekä Liiton järjestämiin teemakoulutuksiin ja kokouksiin. Lisäksi seura tekee yhteistyötä Haminan muiden toimijoiden ja itse kaupungin kanssa Kumppanuustalo Hilman ja Ravimäki yhdistyksen välityksellä. Seurakunta ja veteraanijärjestö ovat myös keskeisiä yhteistyökumppaneita.

Monia merkittäviä tilanteita on jäänyt mieleen vuosikymmenten varsilta. Vuonna 1953 saatiin aikaan muistomerkki luovutetulle alueelle jääneille vainajille Haminan kirkon kirkkopuistoon. Vuonna 1957 hankittiin puolestaan seuralle oma lippu, joka on sen jälkeen ollut esillä monissa tilaisuuksissa.

Vuonna 2014 seura järjesti yhdessä Liiton kanssa valtakunnallisen talvisodan päättymisen muistotilaisuuden Haminassa. Yhteistyökumppanina oli luonnollisesti Puolustusvoimat, lähinnä Reserviupseerikoulu. Tilaisuus veti runsaan yleisön, kun kirkossa oli 280 ja pääjuhlassa RUK:n maneesissa 500 henkilöä.

Haminan Karjalaseura haluaa kiittää menneestä yhteistoiminnasta ja odottaa innolla tulevaa. He toivottavat kaikille onnea ja menestystä yhteisen asiamme eteen tehtävässä työssä!

Tutustu myös seuran kotisivuihin.

Haminan Karjalaseura korostaa nuorten merkitystä karjalaistoiminnassa.