Karjalan Liitto ry

Vireää karjalaistoimintaa Lievestuoreella!

Viikon seura nro 17: Lievestuoreen Karjalaiset ry

Lievestuoreen Karjalaiset.

Sotien  jälkeen  joutui suuri joukko asukkaita lähtemään evakkoon Karjalasta. Näin saapui evakkoja Laukaaseen ja Laukaan Lievestuoreelle eri puolilta Karjalaa. Huhtikuussa 1940 oli Laukaassa majoitettuna yli 4 000 henkeä, 27 eri kunnasta. Laukaan väkiluku lisääntyi äkillisesti n. 50 prosentilla. Laukaan kirkolta suuri osa evakoista siirtyi Lievestuoreelle ja muualle Keski-Suomeen. Syksyllä 1944 koettiin vielä toinen karjalaisten tuleminen, jolloin kuntaan saapui n. 2 000 henkeä lähinnä Sortavalan maalaiskunnasta. Lievestuoreelle evakoita majoitettiin ensin ns. "Punaisel koulul", josta evakot siirtyivät isoihin taloihin.

Vilkkaina ja ulospäin suuntautuvina ihmisinä karjalaisilla oli tarve yhteyven pittoon ja niin perustettiin 6.3.1946 Lievestuoreen Karjalaseura.  Tasavuosia on aina juhlittu näyttävästi. Tämän vuoden 75-vuotisjuhlaa emme voineet koronapandemian vuoksi järjestää. Viimeinen seuramme perustajajäsen poistui tuonilmaisiin viime vuonna.

Kelkkamäen hautuumaalle seura pystytti Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin, joka vihittiin 10.10.1954.

”Urhot nuoret Kuokkaniemen,
jääneet kauas rajan taa.
Kylvämänne kallis siemen,
siunattuna aaltoaa.
Kukkasin ei kummut loista,
mutta taivas kasteen suo.
Sydäntenne kammioista,
nousee kiitos Luojan luo.”
(Hilma Tammenoja ja Aino Rikkola)

Olympiavoittajan, kansanedustaja, maanviljelijä, evakko Kuokkaniemeltä, Sylvi Saimon johdolla luotsattiin Lievestuoreen Karjalaiset ry:tä eteenpäin. Toiminta oli vireää, mikä selviää senaikaisista pöytäkirjoista ja muista muistiinpanoista. Lievestuoreella evakkoaikaansa vietti myös, legenda jo eläessään, Aira Samulin, joka sijoittui perheineen Mäkelän taloon. Samoin hyvin kuuluisat Haahdemaan sisarukset, Anneli ja Anja, olivat evakossa Lievestuoreella. Lauluillaan, tansseillaan ja näytelmillään  he osallistuivat nuoruuden innolla kylän elämään. Myöhemmin kierrettyään Suomea he molemmat päätyivät Helsingin kaupungin teatteriin. Sylvi Saimon eduskuntatyö vei siinä määrin hänen aikaansa (1966-1978), että hän ”määräsi” naapurin evakkopojan, Arvo Lemisen, opettelemaan työtään Karjalaseuran puheenjohtajana. Tätä määräystä Arvo Leminen on noudattanut vuodesta 1978 tähän päivää asti.

Seuramme jäsenmäärä on vaihdellut viimeisen 20 vuoden aikana 50 jäsenen molemmin puolin. Toimintamme on ollut vireää. Seuramme päätapahtuma on vuosittain järjestetty perinteinen puuroilta loka-marraskuun vaihteessa. Osanottajia on ollut 70-100 henkeä. Naapuriseurat ovat innolla mukana.

Vuonna 2019 vieraanamme oli silloinen Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen. Puuroillassa nautimme maukkaasta,  Arvo Lemisen kasvattamasta rukiista tehdystä, uutispuurosta, mukavasta yhdessäolosta, pienestä ohjelmasta ja iltakahvista. Puuromestarina on ollut vuosien ajan Arvon vaimo Raili. Tilat kokoontumisillemme olemme saaneet Lievestuoreen kirkon tiloista. Kerran Laukaan kirkkoherra puheessaan sanoi, kun joutui nopeasti tuuraamaan toista pappia, että hän ajatteli, onko täällä Kauneimmat joululaulut, automäärän paljoudesta päätellen.

Karjalaiset kirkkopyhät elvytettiin 2018. Vuosittain jäsenemme ovat seppeleenlaskussa ja kunniavartioissa Kaatuneiden muistopäivänä, Itsenäisyyspäivänä ja Jouluaattona. Kunniavartiota esittävässä kuvassa  Elmeri Taivainen (vas.) ja Arvo Leminen.

Kunniavartiossa  Elmeri Taivainen (vas.) ja Arvo Leminen.

Lapsi- ja nuorisotyö aloitettiin 2016 yhdessä seurakunnan kanssa. Jyväskylän kesäjuhlille olimme järjestämässä lapsi- ja nuorisopajan, joka uutuutena otettiin hyvin vastaan.

Urheilutoimintaa olemme harrastaneet ahkerasti. Jo kolmasti olemme järjestäneet Karjalan Liiton hiihtomestaruuskilpailut ja suunnitelmissa on järjestää ne myös tulevana vuonna 2022. Seuramme voitti vuonna 2019 itselleen kiertopalkintona kulkevan pokaalin (vaatii kolme peräkkäistä voittoa). Tämän valtakunnalliseen hiihtokisaan osallistumisen aloitti jo Sylvi Saimo 1950. Tänä vuonna osallistuimme naapuriseuramme Äänekosken Karjalaseuran järjestämiin kisoihin ja hävisimme pokaalin vaivaisella yhdellä pisteellä Äänekoskelaisille. Olemme palkittu kunniakirjoin myös useasti 1., 2.  tai 3. sijalla urheilukilpailuissa, Karjalan Maljan B-sarjassa sekä toimintakilpailuissa, vuoden karjalaisesta yhdistystoiminnasta.

Lievestuoreen markkinoilla ja toritapahtumissa olemme innolla mukana myymässä karjalanpiirakoita ja keskustelemassa karjalaisesta kulttuurista.

Vierailemme naapuriseurojen tapahtumissa, lähinnä pikkujouluissa, kirkkopyhissä ja merkkitapahtumissa sekä Karjalan Liiton Keski-Suomen Piirin järjestämissä tilaisuuksissa ja kokouksissa. Seuramme jäsenistöstä on kaksi henkilöä Piirin hallituksessa. Kätten taidoissa ja niiden eteenpäin viemisessä olemme aktiivisia, muun muassa Laukaan Tupaswillan perinnepäivillä, johon kunta mahdollistaa kaikkien Laukaan kunnan 5. luokkalaisten osallistumisen vuosittain. Puheenjohtajamme taontapajassa ovat nuoret saaneet erikoista opetusta. Jyväskylässä kolme kertaa järjestetyillä Karjalaisilla kesäjuhlilla olemme olleet isolla joukolla talkootöissä. Kaikissa Karjalaisissa kesäjuhlissa on seuramme lippu ollut kulkueessa mukana.

Seuramme jäsenet kävivät joukolla kotiseutu- ja sotahistoriamatkoilla Karjalassa ja matkoja aiomme jatkaa heti, kun se on mahdollista.

Teemme yhteistyötä paikallisten seurojen kanssa. Lievestuoreen kansalaisopiston vetämässä LYHDE-projektissa  (Lievestuoreen yhdistykset yhdessä) olemme olleet aktiivisia koko sen toiminnan ajan, n. 10 v. Lähimmät yhteistyökumppanimme ovat urheiluseura Lievestuoreen Kisa, Lievestuoreen kansalaisopisto (Lievestuoreen setlementti), Lievestuoreen seurakuntapiiri (Laukaan srk) ja Laukaan kunta.

Seuramme hallituksen jäsenet, heidän puolisonsa ja useat talkoolaiset ovat aktiivisia toimijoita ja yhdessä olemme selvinneet isoistakin järjestelyistä. Yhteisen asian puolesta on hyvä ahkeroida. Vaikka seuramme jäsenistön keski-ikä on korkea, olemme yrittäneet ”nykiä” vanhimpiakin jäseniämme mukaan toimintaan, muun muassa järjestämällä kyytejä tapahtumiin. Nyt korona aikana pidämme yhteyttä puhelimitse. Uusia jäseniä olemme saaneet seuraamme ainakin yhden vuodessa, ja siitä olemme hyvillämme. Tervetuloa joukkoomme kaikki karjalaisuuden ystävät!

"Aika menee aatellessa, päivä päätä käännellessä"

Tutustu myös seuran kotisivuihin.

Oheinen Viikon seura -juttu on poikkeuksellisesti kokonaisuudessaan seuran omasta kynästä.

Lievestuoreen Karjalaiset ry:n kunniakirja.