Karjalan Liitto ry

Suonenjoen mansikkapitäjän karjalaistoimintaa.

Viikon seura nro 11: Suonenjoen Karjalaseura ry

Suonenjoen Karjalaseura

Kenellepä ei tulisi Suonenjoesta ensimmäisenä mieleen mansikat, mutta on siellä myös karjalaista toimintaa. Vuonna 1945 perustettu Suonenjoen Karjalaseura r.y. on tällä hetkellä 50 henkilön seura, joka kokoontuu talviaikaan syys-toukokuussa kerran kuukaudessa. Ohjelma pyritään pitämään monipuolisena ja siihen kuuluu tarinaillat, muistelut Karjalasta ja evakkomatkasta sekä pitäjäesittelyt ja lauluillat. Toukokuussa juhlitaan puolestaan kevättä. Seuran jäsenistö on rikas otos karjalaisuutta, koska jäseniä on noin kymmenestä eri pitäjästä. Mukana on sekä luterilaisia että ortodokseja ja näin ollen molemmat uskontokunnat ovat toiminnassa tasapuolisesti mukana.

Suonenjoella pidetään vuosittain Mansikkakarnevaalit ja Karjalaseura on osallistunut karnevaalikulkueeseen evakko-teemalla. Tuloksena oli kilpailun voitto. Tästä tapahtumasta on jo aikaa, mutta yhä edelleen se tuo hauskoja muistoja. Uusintaakin on suunniteltu, kunhan saataisiin väkeä riittämään ja epidemia pois haittaamasta toimintaa.

Yhteistyötä tehdään Karjalaisseurojen Kuopion piirin kanssa sekä molempien seurakuntien, Suonenjoen kaupungin kulttuuritoimen ja Kuopion konservatorion Suonenjoen osaston kanssa. Kaikenlaista yhteistoimintaa kaivataan kuitenkin myös lisää.
Uusia suunnitelmia toimintaan liittyen on vireillä, mutta toistaiseksi koronapandemia rajoittaa toteutuksia. Kaikki mielenkiintoiset ideat ovatkin Suonenjoella tervetulleita elävöittämään seuratoimintaa! Seuralla itsellään on ollut hyvä ajatus korona-arkea piristämään. Seura osti Evakkotaival-teoksen lainattavaksi jäsenille ja sihteeri on toiminut "kirjastonhoitajana". Tämä lainausidea on otettu innostuneesti vastaan jäsenten keskuudessa!

Suonenjoen Karjalaseuran edustajat Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä.

P.S. Muistomerkillä otetun kuvan taustoista pitää vielä kertoa. Seura kävi huhtikuussa 2020 Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä. Muistomerkillä vietettiin hiljainen hetki, varapuheenjohtaja Harri Onttonen ja rahastonhoitaja, jäsenasioidenhoitaja Marja Leena Markkanen laskivat ruusut ja yhdessä laulettiin Karjalan kunnailla. Tämän lisäksi Marja Leena Markkanen luki runon "Kerro tuuli". Runon on kirjoittanut edesmennyt suonenjokelainen, Karjalan evakko Kyllikki Petäjä. Runokirjan nimi on Karjalan kaipuu. Kuulostaa tunnelmalliselta tilaisuudelta!