Karjala ympäri Suomen

Karjalan Liiton matkailukampanja

Kirvun pitäjämuseo ja kotiseutuarkisto Mäntsälässä ja kirvulaismuistomerkki Hämeenkyrössä.

Kirvun pitäjämuseo, kotiseutuarkisto ja kirvulaismuistomerkki

Kirvun Pitäjämuseo sijaitsee Mäntsälässä.

Kirvun Pitäjämuseon ja Kirvun Kotiseutuarkiston toiminta perustuu Kirvun Pitäjäseura ry:n sääntöihin.
Kirvun Pitäjämuseon esinekokoelmaan talletetaan Kirvussa valmistettuja tai Kirvussa käytössä olleita esineitä. Museoon on vapaa pääsy ja se on avoinna kesäsunnuntaisin 5.6.-14.8. klo 11-15 (ei juhannuksena). Museoon pääsee myös virallisen aukiolokauden ulkopuolella. Yksityisesittelyistä voi sopia Sirpa Suvannon kanssa, puhelin 040 715 1619. Museon osoite on Vanha Porvoontie 8, 04600 Mäntsälä.

Kirvun Kotiseutuarkistoon talletetaan Kirvua koskevaa arkistoaineistoa, myös sotien jälkeiseltä ajalta. Arkistokäynnistä pitää sopia aina erikseen Sirpa Suvannon kanssa, puhelin 040 715 1619. Arkiston osoite on Keskuskatu 12 A 1, 04600 Mäntsälä.

Kirvulaisten muistomerkki Hämeenkyrön hautausmaalla

Kirvun hautamuistomerkki Hämeenkyrössä.

Parikymmentä kirvulaisevakkoa sai viimeisen leposijansa Hämeenkyrön vanhalta hautausmaalta kirvulaisille erotetulla hautaosastolla vuosina 1940-1942. Myöhemminkin tälle samalle alueelle on haudattu kirvulaisia. Yhteensä alueella on 42 hautapaikkaa. Alueen reunassa on kirvulaisten muistomerkki, joka on pystytetty Hämeenkyröön vuonna 1943.

Osoite: Yrjö-Koskisentie 8, 39100 Hämeenkyrö.    .
Verkkosivut:  https://www.facebook.com/groups/605638139523720