Karjala ympäri Suomen

Karjalan Liiton matkailukampanja

Sakkola-museo ja Evakkopuisto ovat Lempäälässä.

Sakkola-museo ja Evakkopuisto

Sakkola-museo Lempäälässä.

Lempäälässä Kuokkalan museoraitilla sijaitseva Sakkola-museo on avattu kesällä 2000. Sen tarkoituksena on esitellä Karjalan kannaksella sijainneen Sakkolan kunnan kulttuurihistoriaa. Museon toiminnasta vastaa Sakkola-Säätiö. Sakkola-museon esineistö ja materiaalit on saatu lahjoituksena. Suurin osa esineistä on tuotu Sakkolasta kanta-Suomeen evakkomatkojen aikana. Museosta voi myös ostaa Sakkola-aiheista kirjallisuutta sekä muistoesineitä itselle tai tuliaisiksi.

Sakkola-museo on avoinna Kuokkalan museoraitin aukioloaikoina 14.5.-13.8.2022 seuraavasti: toukokuussa ti-la klo 10-16 ja kesä-elokuussa ti-la klo 11-17 (juhannuksena suljettu). Ovien ollessa suljettuna pyydä opastusta viereisestä kauppamuseosta.

Evakkopuisto

Sakkolan rotuporsas.

Sakkola-museon ohella kannattaa tutustua Lempäälässä sijaitsevaan Evakkopuistoon. Kyseisessä puistossa sijaitsee kuvanveistäjä Heikki Räsäsen Kurun harmaasta graniitista muotoilemaa porsaspatsas, Sakkolan rotuporsas. Possun kärsä osoittaa kohti Sakkolaa eli 102 astetta pohjoisesta myötäpäivään. Puisto on perustettu vuonna 2014. Lempäälän kunta, yhdistykset, sakkolalaisjuuriset yksityishenkilöt ja suvut ovat istuttaneet puistoon erilaisia nimikkopuita. Evakkopuisto ja Sakkolan porsaspatsas on tehty kiitokseksi niille sukupolville, jotka toisen maailmansodan jälkeen rakensivat Lempäälää ja Suomea.

Evakkopuiston osalta opastusta voi tiedustella Hannu Turkkiselta, hannu.turkkinen@kotiportti.fi tai p. 040 581 4398.

Yhteystiedot:
Museon osoite Kuokkalantie 14, 37550 Lempäälä