Karjalan Liitto ry

Tammikuun säätiö

Ensimäinen esiteltävä säätiö 2022.

Kuukauden säätiö: Rauta-Säätiö

Raudun osuuskauppa

Vuonna 2021 tutustuimme viikoittain Karjalan Liiton jäsenseuroihin ja nyt on aika siirtyä eteenpäin. Tästä se alkaa, nimittäin säätiöiden toiminnasta kertova juttusarja! Ensimmäisenä esittelyvuorossa on vuonna 1948 perustettu Rauta-Säätiö, joka on karjalaisen yhteishengen vaalija entisen Raudun kunnan asukkaitten ja heidän perillistensä keskuudessa. Säätiön kotipaikka on Mikkelissä.

Rauta-Säätiö perustettiin, kun Raudun kunnan hoitokunnan puheenjohtaja Matti Pulakka kutsui kaikkia rautulaisten järjestöjen edustajia 17.10.1948 silloiseen Raudun kunnantoimistoon säätiön perustavaan kokoukseen. Kutsua olivat noudattaneet: Raudun Osuuskauppa edustajina johtaja Kaarlo Asomaa ja liikemies Aleks Vaskelainen, Raudun Maamiesseura edustajina puheenjohtaja Albert Pulakka ja sihteeri Kusti Loponen, Raudun Vapaa Palokunta edustajina puheenjohtaja Jalmari Ihalainen ja sihteeri Ville Kukkonen ja Sumpulan Siemenrahasto edustajina toimitusjohtaja Hannes Ihalainen. Raudun kuntaa edusti Matti Pulakka. Yksityishenkilönä oli kokoukseen saapunut myös maanviljelijä Matti Junni. Säätiön verkkosivuilla on kerrottu hyvin seikkaperäisesti ja kiinnostavasti säätiön perustamisvaiheista, joten kiinnostuneiden kannattaa käydä tutustumassa.

Tänä päivänä säätiö myöntää vuosittain ammattitutkinnon suorittaneille stipendejä. Lisäksi säätiö myöntää yli 75-vuotiaille rautulaisjuurisille avustuksia erilaisiin kohteisiin. Avustusta voi hakea esimerkiksi silmälääkärikäyntiin ja uusiin silmälaseihin, uuden sängyn tai vaikkapa nastakenkien hankintaan, siivousapuun tai ihan vain virkistäytymiseen. Lisäksi avustuksia myönnetään Rautuseura ry:lle ja Rautulaisten pitäjäseura ry:lle sekä Rautulaisten lehdelle. Säätiö on vuosien saatossa tukenut erilaisia kirjahankkeita, jotka ovat käsitelleet esimerkiksi koulupiirejä tai koko kuntaa.

Hallintoneuvoston vuosittainen kokous pidetään eri paikkakunnilla ja erityisesti säätiön edustajien mieleen ovat jääneet Raudussa pidetty kokous sekä Valamossa, Heinävedellä pidetty kokous.

Karjalan Liiton suuntaan säätiöstä toivotaan pohdittavaksi säätiöiden hallintohenkilöiden ikärakennetta. Huolena kun on, että kuinka saadaan uudet nuoremmat toimijat hoitamaan säätiöiden hallintoja. Muiden säätiöiden suuntaan Rauta-Säätiöstä taas lähetetään useita ideoita: kehittäkää apurahojen hakeminen sähköisille lomakkeille, huolehtikaa hakemusten tietoturvallisuusasiat kuntoon ja hankkikaa tietoturvapalvelut alan ammattilaisilta.

Säätiölle on vastikään valmistunut uudet verkkosivut, joiden kautta säätiön toimintaan kannattaa tutustua vielä tarkemmin: https://rautasaatio.fi