Vandalismia ei näy ainakaan näillä Karjalan hautausmailla

30.08.2023 15:21

Karjalan Liitto toivoo raportteja rajantakaisista hautausmaista. Tässä kuulumisia menneeltä kesältä:

Harlun hautausmaalla ei näy mitään vandalismia, ja yleisvaikutelma on suhteellisen siisti. Hautausmaan alkupäässä on sankarihauta-alue muistomerkkeineen. Sinne on haudattu 102 harlulaista sankarivainajaa. Heidän muistoaan kunnioittaa Pitkärannan mustasta graniitista valmistettu paasi, jossa on teksti: ”Harlun sankarivainajien muistolle” ja sama venäjäksi. Muistomerkki on pystytetty yhteistyössä nykyisten ja entisten harlulaisten kesken. Harluseura Kangasniemeltä on ollut aktiivinen toimija muistomerkin saamiseksi.

Sortavalan suomalainen hautausmaa on siisti. Nostetut sekä korjatut hautakivet ovat saaneet olla paikoillaan.  Myöskään takavuosien vandalismia ei näy. Kaupungin puoleiselta kulmalta reheviä vuohenputkia ei kuitenkaan oltu vielä niitetty, mikä on ollut tapana loppukesää kohti.

Toivo Jaatisen suunnittelema ja Kaalamon kiviveistämön valmistama graniittiristi on paikallaan sankarihautausmaalla avoimella kentällä.

Tänne liitto toivoo lisää raportteja: linkki sivulle.

Teksti ja kuvat: Sylvi Hietanen