Tästä taistelevat vanhat viipurilaiset jalkapalloseurat

12.07.2023 11:52

Viipurin mestaruusottelu! Näin markkinoi Lahden Reipas tulevaa tapahtumaa. Keskiviikkona 19.7. kello 19 Reipas kohtaa Kisapuistossa PK-35:n Helsingistä. Erityisesti kaikki karjalaiset toivotetaan tervetulleiksi jännäämään.

Karjala-lehti ja Karjalan Liitto laittoivat kesällä 2022 viipurilaisten jalkapalloseurojen kilvoiteltavaksi yli sata vuotta vanhan palkinnon. Sen oli lahjoittanut aikoinaan liikemies M. Laine Reippaan kansainvälisiin kisoihin.

Yleisseura Reipas oli voittanut kannun, johon kiinnityksiä oli myös HIFK:lla.

Kannu oli päätynyt evakkomatkalla Karjalan Liiton vitriineihin ja nyt se on saanut uuden elämän. Alkuperäiset kaiverrukset ovat siis sata vuotta vanhoja: 1920-luvun alusta. Kuriositeettina: esim. vuoden 1918 kisat jäivät pitämättä.

Salama-pokaalin luovuttanut liikemies M.Laine pyöritti Karjalan pääkaupungissa Salama-nimistä elokuvateatteria.

Pellervonkatu 7:ään 1917 valmistunut uusi jugendtyylinen rakennus tuhoutui talvi- ja jatkosodassa. Teatterissa esitettiin kaikki aikansa menestyselokuvat. Lehtitietojen perusteella Laine oli sponsorina/mesenaattina myös muussa hyväntekeväisyydessä.

2022 PK-35 (ent. Viipurin Pallo-Kerho ViPK) oli voittanut pokaalin kukistettuaan Suomen Cupissa Tampereella Ilves-Kissat (ent. Viipurin Ilves). Reipas oli tuossa vaiheessa pudonnut pois.

Tänä vuonna Ilves-Kissat ilmoitti, että jättää derbyn Reippaan ja PK:n ratkaistavaksi, koska nämä seurat ovat sopivasti samassa lohkossa. Sovitaan sitten tulevina vuosina erikseen.

Kannusta lyhyesti: Näyttää komealta. On omalle ajalleen tyypillinen. Siinä on sekä teollisia osia että käsityötä. Rahallinen arvo on pienempi kuin tunnearvo.