Lahden Reipas kohtaa Viipurin derbyssä PK-35:n Helsingistä

18.06.2023 13:30

Suomessa on nyt kova jalkapalloinnostus - kiitos maajoukkueen. Viipuri oli aikoinaan jalkapallon suurkaupunki ja sen epävirallisesta herruudesta taistellaan Lahdessa tasan kuukauden kuluttua. HUOM! Korjattu päivämäärä keskiviikko 19. heinäkuuta kello 19. Kisapuistossa.

Kahden vanhan viipurilaisen koitos Helsingin Pihlajamäessä toukokuun alussa päättyi tasan 2-2. Viipurin derbyn voittajasta ei saatu vielä selvyyttä.

Kuvassa Reippaan Onuray Köse ahdistelee PK:n Mustafa Beyaita ja Xhevdet Gelaa (vas.).

Komea Salama-kannu jäi näin PK-35:n haltuun. Seura oli voittanut sen viime vuonna kukistettuaan Suomen Cupissa Tampereella Ilves-Kissat (ent. Viipurin Ilves).

PK-35:n ja Lahden Reippaan seuraava kohtaaminen, jolloin ratkaistaan tämänvuotinen Viipurin herruus, nähdään siis Lahden Kisapuistossa 18. heinäkuuta kello 19 alkaen.

Vauhdikkaasta ottelusta jäi kummallekin hampaankoloon. PK olisi voinut ottaa kannun voitolla, kun se sai lisäajalla rangaistuspotkun. Reippaan maalivahti Lauri Inkeroinen aavisti kuitenkin Valdrin Rashican vedon ja torjui.

Maalintekijöinä onnistuivat Reippaan Onni Hänninen ja Onuray Köse sekä PK:n Yassin Adam ja Makimoto Toshiki.

Reipas ja PK-35 pelaavat Miesten kakkosen A-lohkossa. Ilves-Kissat pelaa B-lohkossa.

Karjala-lehti ja Karjalan Liitto laittoivat viipurilaisten jalkapalloseurojen kilvoiteltavaksi yli sata vuotta palkinnon. Sen oli lahjoittanut aikoinaan liikemies M.Laine Reippaan kansainvälisiin kisoihin.

Kannu oli päätynyt evakkomatkalla Karjalan Liiton vitriineihin ja nyt se on saanut uuden elämän. Vanhat kaiverrukset ovat 1920-luvun alusta.

– Näissä kaikissa seuroissa on elävää kiinnostusta karjalaisia juuria kohtaan. On mahtavaa, että seuralla on tarina ja seuralla on omia seuralengendoja. Se on jalkapallokulttuuria – tässä tapauksessa vielä viipurilaisilla mausteilla, sanoo päätoimittaja Sakari Nupponen, joka luovutti palkinnon Veikkausliigan hallituksen jäsenen Tapio Sadeojan kanssa.

Nupposen mukaan tulevaisuudessa on mahdollista, että kaikki kolme seuraa saadaan yhdessä pelaamaan kannusta esimerkiksi talviturnauksessa.

Salama-pokaalin aluperin luovuttanut liikemies M. Laine pyöritti Karjalan pääkaupungissa Salama-nimistä elokuvateatteria.

Pellervonkatu 7:ään 1917 valmistunut jugendtyylinen rakennus tuhoutui sodassa.

Kuva: Teemu Levänen