Break Sokos Hotel Koli Kylä on nimi ja tästä on kyse

15.06.2023 19:10

Kolin kansallismaisemasta kiinnostuneiden ei enää tarvitse yöpyä vaatimattomasti, sillä juhannuksena avataan suositun matkailukohteen toinen hotelli, Break Sokos Hotel Kolin Kylä. Nelikerroksisessa ja punasävyisessä hotellissa on 130 huonetta ja 432 vuodetta. Uuden hotellin standard-luokan huoneissa on vuoteet kolmelle tai neljälle nukkujalle. Aktiiviliikkujat on otettu huomioon hyvin, sillä kaikissa huoneissa on kuivauskaappi.

Vaaran laella toimiva Break Sokos Hotel Koli maisemakylpylöineen voi majoittaa 240 vierasta. Ukko-Kolilla on myös superior-luokan huoneita ja sviittejä. Kolin seudulla on tämän lisäksi myös mökki- ja maatilamajoitusta.

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa edistää mittavasti maakunnan matkailua. Kolin kylän hotelli maksoi 20 miljoonaa euroa. Nurmeksessa on käynnissä karjalaisille tutun kylpylähotelli Bomban 21 miljoonaa euroa maksava laajennus, jonka jälkeen vuodepaikkoja on 200.

– Korona-aika avasi huomaamaan, että Suomessa on paljon kiinnostavia käyntikohteita. Meillä kapasiteetti ei enää riittänyt, eikä ylähotellia voida laajentaa, hotellinjohtaja Pasi Ripatti perustelee toisen hotellin rakentamista.

Samalla elävöitetään Kolin kylää. Hotellissa on kolme liiketilaa. Yhteen niistä tulee retkeilyvälineitä vuokraava yritys. Kesällä avataan The Helsinki Distilling Companyn tislaamo, jossa valmistetaan luonnonmarjoilla maustettuja Koli-pontikkaa ja Koli-giniä.

Uuden hotellin ravintola Tervaskanto on uniikki – se ei kuulu mihinkään ketjuun.

– Tarjotaan konstailematonta suomalaista ruokaa, jonka valmistukseen hankitaan mahdollisimman paljon raaka-aineita lähituottajilta. Ravintola tekee retkieväitä, ja myös mökkimajoituksiin tulevat voivat tilata annoksia, Ripatti kertoo.

Karjalainen ruokaperinne on hänen mukaansa kunniassa.

– Teemme karjalaisia ruokia nykyaikaisella tavalla. Esimerkiksi alkupaloina voi olla minipiirakoita, sienisalaattia, lohta ja kuhaa.

Ripatti sanoo, että karjalaista vieraanvaraisuutta ilmentää iloinen henkilökunta. Hotellit työllistävät yhteensä 110–130 ammattilaista.

– Henkilöstön saantiin pitää täällä nähdä huomattavasti vaivaa. Teemme oppilaitosyhteistyötä ja kansainvälistä rekrytointia. Ylähotellissa on jo seitsemän filippiiniläistä kokkia, ja tulossa on 14 thaimaalaista työntekijää, hotellinjohtaja kertoo.

Kolin kansallispuistossa oli viime vuonna yli 200 000 kävijää.

– Luontoliikunta tulee aina olemaan ykkösjuttu Kolilla, mutta on paljon muutakin, Pasi Ripatti sanoo.

Kolin huippu kohoaa Pielisen pinnasta mitattuna 253 metrin korkeuteen. Jylhää rinnettä voi katsella myös risteilyaluksen kannelta. M/S Marival II liikennöi Kolin sataman ja itärannalla sijaitsevan Vuonislahden väliä.

Ohjelmapalvelut tarjoavat runsaasti tekemistä. Tutustumiskohteita kylähotellin tuntumassa ovat Veistospuisto ja kotiseutumuseo, jossa esitellään seudun historiaa.

Kolia pidettiin aikoinaan pyhänä alueena, jossa mahtavat henget vaikuttivat.

– Museossa myydään uutta Tarinoita Kolilta -kirjaa. Siinä kerrotaan muun muassa Ukko Kinolaisesta, jonka likellä lähteetkin kiehuivat, kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Laura Härkönen kertoo.

Teksti: Pertti Meriläinen