Sodan ja rauhan keskus Muisti

09.02.2024 16:11

Entä jo se olisit ollut sinä? Sodan ja rauhan keskus Muisti kertoo sodan kokemushistoriasta

Sodan ja rauhan keskus Muisti on tiedekeskus, joka kertoo sodasta edistääkseen rauhaa. Muisti toimii Mikkelissä samassa rakennuksessa, jossa sijaitsi sotiemme 1939–45 aikana Puolustusvoimien päämaja. Yhdessä Päämajamuseon kanssa Muisti muodostaa ainutlaatuisen kokonaisuuden, joka esittää uuden sotahistorian tutkimustuloksia modernin näyttelyteknologian keinoin.

Muisti avautui yleisölle 4.6.2021. Tätä edelsi pitkä ja huolellinen valmistelutyö, jossa linjattiin keskuksen sisällöt, perustettiin organisaatiot ja hankittiin perustamisrahoitus. Muistia hallinnoi yleishyödyllinen ja voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, josta 80 prosenttia omistaa Muistin tukisäätiö ja 20 prosenttia Mikkelin kaupunki.

Toiminnassaan Muisti keskittyy sotaan ja rauhaan ilmiöinä: Mikä sodassa on toisin kuin rauhassa, mitä sota tekee ihmisille ja yhteiskunnalle? Ilmiöitä tarkastellaan kokemushistorian kautta – millaista elämä oli sodan aikana? Entä jos se olisit ollut sinä?Kaiken toiminnan ydintavoitteena on rauhaa ja Suomen itsenäisyyttä arvostava ihminen.

Koskettavat näyttelyt

Muistin päänäyttely Poikkeustila kertoo Suomesta ja suomalaisista toisessa maailmansodassa. Sota muodosti poikkeustilan, jossa lähes kaikki oli toisin kuin rauhan aikana. Millaiset jäljet se on jättänyt meihin? Vuorovaikutteisella näyttelykierroksella voi kulkea sodan kokeneiden kengissä. Millainen oli 17-vuotiaan Anjan evakkotaival Johanneksesta Lounais-Suomeen kesällä 1944? Millaista oli etulinjassa Summan rintamalla 1.2.1940? Näyttelyssä näkee myös, kuinka sota muuttui rauhaksi ja kuinka sodan muistamiskulttuurit kehittyivät erilaisiksi eri maissa.

Osana näyttelykierrosta oleva Päämajamuseo esittelee sodan johtamista. Maavoimatoimiston operatiivisen osaston karttahuone sekä Mannerheimin työhuone autenttisessa sodan ajan asussaan huokuvat historiaa. Kesäksi 2024 on avautumassa uusi ylipäällikkö Mannerheimia esittelevä näyttelyosio.

Muistamisen merkitykset

Sotasukupolven kokemukset ja sodan vaikutukset niin yhteiskuntaan kuin yksilöihin ovat yksi merkittävimpiä lähihistoriamme tapahtumia ja niiden jäljet näkyvät edelleen.Karjalan evakkojen ja heidän jälkeläisensä kokemukset ovat näistä keskeisiä. Suomalaisten sotakokemusten muistaminen on tärkeää, jotta ymmärtäisimme nykyistä yhteiskuntaamme ja oman identiteettimme rakentumista ja jotta huomaisimme, että vaikka sodan varjot ulottuvat pitkälle seuraaviin sukupolviin, ihmiset ja yhteiskunta voivat toipua hyvinkin vaikeista ajoista. Muisti auttaa meitä muistamaan.

Lue lisää: www.muisti.org

Muistin näyttelyn Koti-osiossa on nähtävillä mm. evakkokuorma – mitä kodista jäi jäljelle, kun sen joutui yhtäkkiä jättämään?
Kuva: Pihla Liukkonen.