Koukkusaari kasvatti kalastajaksi

29.09.2023 07:00

Karjalan Liiton vuoden 2023 ruoka on silakkapihvit. Tämä juttu on lyhennelmä Karjalan Kunnaat 3/2023 -lehdessä julkaistusta jutusta, joka kertoo kalastaja Holger Sjögrenin elämäntyöstä.

Koukkusaari kasvatti kalastajaksi

Lapsuus Pyhtään Koukkusaaressa on ollut hyvin merkityksellinen kalastaja Holger Sjögrenille, 84.

– Kaikki koukkusaarelaiset olivat kalastajia. Vakituisia asukkaita oli noin kuusikymmentä. Talouksia kymmenkunta. Elimme omavaraistaloudessa, kertoo Holger Sjögren.

Holger Sjögren syntyi kesällä 1939. Talvisota syttyi saman vuoden marraskuussa. Saarelaisten arki keskeytyi sodan vuoksi miesten jouduttua rintamalle. Naiset ja vanhukset joutuivat pärjäämään hyvin pitkälle omillaan. Myös elinkeino, kalastus, oli tuolloin tauolla. Moottoriveneissä tarvittavaa polttoaine oli säännöstelyn piirissä.

Sodan päätyttyä alkoi jälleenrakennus.

Isä Einar kasvatti poikaansa määrätietoisesti kalastajaksi ja otti mukaansa miestentöihin varhaislapsuudesta lähtien.

– Keväällä kalastettiin rysillä kutusilakkaa. Koulunaloitusvuoden helluntaina rysä meni pohjaan. Se oli niin kukkuroillaan silakoita, että emme jaksaneen nostaa sitä ylös. Piti hakea viikate ja leikata rysään reikä. Rysä paikattiin ja laskettiin alas. Se oli jälleen täynnä. Hopeakylkisiä silakoita oli koko iso rysävene täynnä, hän muistelee erästä lapsuuden kevättään.

Ensimmäinen kalastusalus, Joutsen, hankittiin Ruotsista yhdessä Einar-isän ja Asser-sedän kanssa elokuussa 1960. Lokakuussa miehet menivät troolaamaan Suursaaren länsipuolelle. Sodan varjo seurasi heitä.

– Vedettyämme ensimmäisen vedon trooliin tarttui miinakentän raivausesteen panos. Vaihdoimme uuden troolin ja nostimme rikkinäisen troolin konehuoneen kaapin päälle. Emme tienneet, mikä vehje se oli. Kesken kaiken se räjähti. Asser-setä lensi räjähdyksen voimasta mereen ja menehtyi. Kannelle jäi peukalonpää. Minä lensin keulakannelle. Sain kehooni kymmeniä sirpaleita. Ajohytti lensi ilmaan ja osa kantta. Isäni sai sen verran aluksen toimimaan, että pääsimme Keihässalmeen. Hän työnsi rättejä sirpaleiden reikiin, jotta en vuoda kuiviin. Keihässalmesta eteenpäin en muista mitään. Oli viikon sairaalassa Kotkassa.

Kalastusaluksia on ollut vuosikymmenien varrella käytössä yli tusina. Suurin on ollut lähes 34 metrinen. Nykyinen Inter-niminen alus on 13,5 metriä pitkä. Saaliit ovat vaihdelleet.

– Vaimoni Maria on ollut kaiken perusta. Hän on kantanut vastuun koko kodista ja kasvattanut lapset. Troolausreissut kestivät viikkoja. Olen viettänyt elämästäni enemmän aikaa merellä kuin maissa. Kalastin muun muassa kymmenen vuotta Bronholmissa Gotlannissa ja Ahvenanmaalla, muistelee Sjögren.

Teksti ja kuvat: Sofia Flygare

Lue koko juttu Karjalan Kunnaat 3/2023 -lehdestä. Karjalan Kunnaat -jäsenlehti postitetaan kotiin kaikille Karjalan Liiton jäsenille.
Tietoa jäseneksi liittymisestä >>

Maria ja Holger Sjögren