Merkkejä ansioituneille

Karjalan Liiton kuntoralli

Ystävänpäiväkahvit ukrainalaisten tukemiseksi

15.02.2024 09:54

Karjalan Liitto kutsui ystävänpäivänä 14.2.2024 vieraikseen Ukrainalaisten yhdistyksen Suomessa. Tapahtuman tarkoituksena oli osoittaa vieraanvaraisuutta ja tukea ukrainalaisille sekä tutustua heidän kulttuuriinsa. Tapahtumaan osallistui noin 90 henkilöä siitä huolimatta, että liikkuminen Helsingissä oli haasteellista julkisen liikenteen lakon ja lumimyräkän vuoksi.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja avajaistervehdyksessään esitti syvän sympatiansa ukrainalaisia kohtaan. Hän raotti omia kokemuksiaan; aikoinaan matkalla Kanadassa hän oli kiinnittänyt huomionsa lukuisiin ukrainalaisiin museoihin ja se oli saanut hänet perehtymään kovia kokeneen kansan historiaan. Myös Taljan suvun vanhoilla asuinpaikoilla Vuoksenrannassa asuu sinne neuvostoaikana siirrettyjä ukrainalaisia. Puheenjohtaja Talja totesi, että samankaltainen kokemus hyökkääjästä ja pakosta paeta turvaan yhdistää karjalaisia ja ukrainalaisia.

Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n tervehdyksen juhlaan toi puheenjohtaja Vassili Goutsoul. Hän kertoi ukrainalaisten yhdistyksen monipuolisesta toiminnasta. Siihen kuuluu tuen lähettäminen Ukrainaan ja täällä olevien ukrainalaisten tukeminen. Puheenjohtaja Goutsoul toi esiin psyko-sosiaalisen tuen tarpeen sotaa paenneille ihmisille, jotka ovat menettäneet kaiken. Ukrainalaisten yhteisö tekee paljon maansa hyväksi Suomesta käsin, täältä saatujen lahjoitusten turvin.

Goutsoul korosti kulttuuridiplomatian ja yhteistyön tärkeyttä. Se on venäläistä propagandaa vastaan taistelua. Venäjän tarkoituksena on mitätöidä ukrainalainen kulttuuri. Monet varmasti muistavat ”Repin-tapauksen” omasta Ateneumistamme, mutta ilmiö on paljon laajempi. Venäjä varastaa ukrainalaista kulttuuria ja taiteilijoita, nimeää heitä omikseen.

Lisäksi luotiin mielenkiintoinen katsaus ukrainalaisiin kansallispukuihin. Oksana Mykhailuniv esitteli eri alueille tyypillisiä arki- ja juhla-asuja. Jokaisella suvulla ja perheellä on omintakeinen tapa kirjailluin merkitä omat vaatteensa.

Lisäksi juhlassa kuultiin ukrainalaista ja suomalaista musiikkia. Karjalan Liitto sai tukea tapahtuman järjestämisessä samassa talossa toimivalta Käpylän musiikkiopistolta. Karjalan Liiton vapaaehtoiset olivat paistaneet karjalanpiirakat tapahtumaan ja kahvituksen tuotto tilitettiin Ukrainan hyväksi.

Minna Anttonen