Karjalan Liitto ry

Vuoden karjalainen kirja 2019 on Evakkotaival – Karjalan siirtoväen tarina

Evakkotaival on Vuoden karjalainen kirja 2019.

Evakkotaival – Karjalan siirtoväen tarina on Karjalan Liiton Vuoden 2019 karjalainen kirja.

Karjalan Liiton liittovaltuuston varapuheenjohtaja, talousneuvos Maija-Liisa Lindqvist valitsi Vuoden karjalaiseksi kirjaksi Evakkotaival – Karjalan siirtoväen tarina, joka on jyhkeä tietopaketti siirtokarjalaisten kokemista evakkotaipaleista.
– Karjala on ehtymätön aarreaitta evakoille jälkeläisineen, tutkijoille ja kaikille historiasta, kulttuurista ja monipuolisista luontoarvoista kiinnostuneille.
Kirjaan ovat kirjoittaneet muun muassa kirjailija Laila Hirvisaari ja historiantutkija, FT Keijo K. Kulha. Hirvisaari kertoo kirjassa lähdöstään kuusivuotiaana sotaorpona evakkoon. Hänen tarinansa muistuttaa, kuinka laaja oli evakkokokemusten kirjo: pelkoa, turvaa, halveksuntaa, myötätuntoa, toivoa, epätoivoa. Keijo K. Kulha selvittää kattavasti, kuinka väestönsiirrot ja valtava asutustyö toteutettiin ja miten lähes mahdottomalta tuntuneessa tehtävässä onnistuttiin.
Maija-Liisa Lindqvist perusteli Vuoden karjalaisen kirjan valintaansa:
– Teos on valtava tietopaketti Karjalasta ja palkitsee lukijansa sivu toisensa jälkeen. Säädetyt lait, toimeenpano ja evakoiden hätä tulevaisuudesta kertovat karua kieltään. Kokonaan menetettyjen kolmen kaupungin, kahden kauppalan ja 39 maalaiskunnan kuvaukset kertovat miten monipuolinen menetetty Karjala oli. Kuitenkin karjalaisten sinnikkyys ja ahkeruus mahdollistivat uuden elämän rakentamisen. Itkemättä en kirjasta selvinnyt.

Evakkotaival – Karjalan siirtoväen tarina
Julkaisija: Amanita, 2019.
Mitat: 250 x 300 mm, 496 sivua, yli 360 kuvaa.
Tekstit: Keijo K. Kulha, Laila Hirvisaari, Pertti Hakanen, Sari Savikko, Hanna Pukkila-Toivonen.
Rajoitettu, numeroitu painos – 1939 kappaletta.

Vuoden karjalainen kirja julkistettiin Karjalaisilla suku- ja pitäjämarkkinoilla 16.11.2019 Karjalatalossa Helsingissä.