Merkkejä ansioituneille

Karjalan Liiton kuntoralli

Paneelikeskustelu Karjalan Liiton historiasta ja historiateoksen julkistaminen pe 14.4. klo 14–15.15

12.04.2023 12:00

Karjalan Liitto ry
TIEDOTE
12.4.2023

Karjalan Liitto on ollut merkittävä karjalaisuuden äänitorvi, muistuttaa 14.4. julkistettava uutuuskirja

Politiikkaa ja piirakkaterapiaa – Karjalan Liitto 1940–2020

Karjalan Liiton Politiikkaa ja piirakkaterapiaa – Karjalan Liitto 1940–2020 -historiateoksen julkistamistilaisuus järjestetään Karjalatalolla huhtikuun 14. päivänä klo 14.00–15.15.

Karjalan Liiton historiahankkeen pohjalta laadittu Politiikkaa ja piirakkaterapiaa -kirja kertoo siirtokarjalaisten tarinan viimeisen 80 vuoden ajalta. Karjalan Liiton historiahanke käynnistyi vuoden 2019 lopulla. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli saada Karjalan Liiton historia yksien kansien väliin. Nyt julkaistussa, tutkimukseen perustuvassa temaattisessa historiateoksessa on hyödynnetty alkuperäistä ja osin käyttämätöntä lähdeaineistoa.

Kirja on historiateos, joka antaa jokaiselle jotakin. Kirja tarjoaa tuoreita näkökulmia järjestön roolista erään heimon ”pelastajana”. Ilman liittoa tuskin karjalanpiirakat, kyykkä, kansantanssi tai kanteleen soitto olisivat niin tunnettuja kuin ne tänään Suomessa ovat. Liitolla on ollut myös oma roolinsa siirtokarjalaisten terapiajärjestönä, joka on omalta osaltaan tukenut evakkojen sopeutumista uusille asuinsijoilleen.

Tapahtuman ohjelma (muutokset mahdollisia)

Tilaisuus alkaa pe 14.4. kello 14.00 kahvitarjoilulla ja musiikkiesityksellä Karjalatalolla, Käpylänkuja 1, Helsinki.

Kirjan kirjoittaja, OTT, historioitsija Katja Tikka kertoo Politiikkaa ja piirakkaterapiaa -kirjan sisällöstä. Toimitusjohtaja Tero Norkola SKS Kirjat Oy:stä tuo kustantajan tervehdyksen julkaisutilaisuuteen.

Ohjelma jatkuu paneelikeskustelulla, jossa on kolme aihetta:

• Karjala takaisin – vai takaisin Karjalaan?
  • Karjalan Liitto terapiajärjestönä?
  • Huomisen Karjalaisuus

Paneelissa ovat puhujina professori Laura Kolbe, FM Terhi Pietiläinen ja FT Tuomas Tepora. Paneelin vetäjänä toimii Katja Tikka.

Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Tilaisuutta voi seurata myös etäyhteydellä Karjalan Liiton YouTube-kanavalla.