Merkkejä ansioituneille

Karjalan Liiton kuntoralli

Muistojen evakkojuna -tapahtuma Minkiön asemalla 17.7.2021

13.07.2021 08:47

Rautateillä oli iso merkitys karjalaisten evakuoinnissa talvisodan ja jatkosodan aikana. Jokioisten Museorautatieyhdistyksen juhlavuonna järjestetään Muistojen evakkojuna -tapahtuma 17.7.2021 sekä evakkojunat-näyttely ajalla 4.7.–31.8.2021 Minkiön asemalla Jokioisissa.

Jokioisten museorautatietä ylläpitävä Museorautatieyhdistys ja Jokioisten Karjalaisseura järjestävät yhteistyössä jo kolmannen kerran evakkoaiheisen tapahtuman. Ensimmäinen evakkojunatapahtuma järjestettiin vuonna 1999, jolloin tuli kuluneeksi 60 vuotta talvisodan evakkoon lähdöstä. Silloin evakkojunaan nousivat vielä itse evakuoinnin kokeneet karjalaiset. Se oli monelle tunnematka lapsuuteen ja nuoruuteen. Vuonna 2004 evakkojuna tapahtumassa esitettiin Heikki Luoman käsikirjoittama ja Paavo Liskin ohjaama näytelmä muolaalaisten evakuoinnista Jokioisille. Tällöin muisteltiin vuoden 1944 aikoja.  Tänä vuonna, Museorautatieyhdistyksen juhlavuonna järjestetään kolmas tapahtuma, jonka keskiössä ovat evakkojen seuraavat sukupolvet.

Jälkipolvet pääsevät kokemaan edes pienen hetken isovanhempien kuljetusta matkasta evakkojunatapahtumassa.  Lisäksi Karjalan Liiton kokoamasta näyttelystä on esillä osa SA-kuvakokoelmasta olevia evakkokuvia ja tietoa mikä merkitys rautateillä oli evakkojen kuljetuksissa. Evakkojunat-näyttely on esillä Minkiön asemalla ajalla 4.7.–31.8.2021 museorautatien aukioloaikoina eli heinäkuussa ti-la klo 10.30–17.00 ja su 9.30–17.00. Elokuussa ma-pe klo 10.30–17.00 ja la klo 9.30–17.00. Su klo 10.00–15.00.

Rautateillä iso merkitys sota-ajan evakuoinneissa

Siirtoväen mieleen ovat sotavuosilta jääneet lähtemättömästi päiväkausien junamatkat, milloin pää painuksissa länteen tai odotuksen tuntein itään, kun Karjalaa lähdettiin uudelleen rakentamaan. Keväällä 1942 oli takaisin paluun aika Karjalaan, silloin junat palvelivat jälleen rakentavan karjalaisen väestön tarpeita. Sotavuosien suomalaisten ja erityisesti karjalaisten elämään kuuluivat tuntien odotukset asemilla.
Talvisodan evakuointi pystyttiin vielä järjestämään Kannaksen asemilta. Tärkeä merkitys oli Viipuri-Valkjärvi-rataosuudella. Jatkosodassa sotilasjunien kuljetusmatkat pitenivät aina Itä-Karjalaan. Pitkät huoltoyhteydet ruuhkauttivat loppuvuodesta 1941 rautatiet aina Länsi-Suomesta kauas Itä-Karjalaan. Kesäkuussa 1944 rautateiden kuljetuskapasiteetti jännitettiin taas äärimmilleen. Evakot olisi kuljetettava kauas länteen ja Neuvostoliiton suurhyökkäys Kannaksella oli pysäytettävissä vain uusien joukkojen kuljetuksella Itä-Karjalasta. Pääosa karjalaisesta siirtoväestä kuljetettiin kesällä ja syksyllä 1944 niin pitkälle länteen kuin kiskoja riitti.

Evakuointi puna-armeijan tulijyrän alta onnistui vain siksi, että suurin osa väestöstä pystyi siirtymään omin avuin turvallisemmille seuduille odottamaan rautatiekuljetusta lähteen. Kun rautatieyhteys Viipurista Kouvolaan katkesi, tapahtui lastaus Taavetin ja Kouvolan välisillä pikkuasemilla. Osa siirtoväestä kuljetettiin Lappeenrannan ja Imatran seuduilta lotjilla, yli Saimaan ja junaan noustiin vasta Savon radan tai Savonlinnan seudun asemilta. Täyteen lastatun ja usein 30-vaunuisen evakkojunan nopeus oli mateleva, mutta matka Pohjanmaalle taittui kuitenkin kolmessa vuorokaudessa. Osa karjalaisesta siirtoväestä lehmineen vaelsi jalan halki koko Suomen.

Muistojen evakkojunat kulkevat neljästi päivän aikana

Museorautatien kesäkauden kohokohta lähestyy!  Lauantaina 17.7. järjestetään tunteikas ja näyttävä Muistojen evakkojuna. Vielä ehdit mukaan tunteita herättävälle matkalle. Minkiön asema muuntuu päivän ajaksi Ristseppäläksi ja Humppila Simolaksi.

Muistojen evakkojunassa koetaan menneiden sukupolvien elämään suuresti vaikuttaneita aikoja. Jokioisten Museorautatieyhdistys ja Jokioisten Karjalaisseura järjestävät yhteistyössä neljän evakkojunan ajon päivän aikana. Evakkojunat lähtevät Minkiön asemalta, mikä muuttuu Heinjoen kunnan Ristseppälän asemaksi. Tältä Viipuri-Valkjärven rataosuudella olleelta asemalta nousivat monet muolaalaiset  junaan talvisodan syttyessä. Juna ajaa Humppilaan, joka muuttuu Simolan asemaksi. Matkan varrella koetaan lottien vellitarjoilu, ilmahälytyksen lähestyvien viholliskoneiden vuoksi ym.  Matkalle on luvassa myös aitoja lentokoneiden ylilentoja, sillä mukaan ovat tulossa matkustajalentokone DC3, kaksitasoinen 1940-luvun koulutuskone Viima sekä neuvostoliittolainen Jak-hävittäjä. Myös Ilmavoimien lentokone tekee ylilennon. Luvassa on myös ilmahälytyksiä sekä pommituksia.

Lopuksi juna saapuu takaisin Minkiölle, missä hämäläisisännät ovat vastassa evakkoja. Asemalla on paljon tavaroita, jotka odottavat kuljetusta sekä paljon ajanhenkeen kuuluvaa ajokalustoa. Minkiön asemalla toimii myös lottakanttiini, mistä voi ostaa keittoruokaa. Junissa ja asemilla kuullaan myös musiikkiesityksiä. Tapahtuvaan osallistujia pyydetään pukeutumaan ajan hengen mukaisesti.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn tuo klo 12.15 tervehdyksen Muistojen evakkojuna -tapahtumaan osallistuville.

Koska Evakkojunan paikkamäärä on rajallinen, pitää paikat varata etukäteen sähköpostilla osoitteesta info@jokioistenmuseorautatie.fi. Evakkojunat lähtevät Minkiön asemalta klo 10.00, 12.30, 15.00 sekä 17.15 (klo 12.30 lähtö on jo lähes loppuunmyyty).

Kaikkiin juniin voi ostaa lippuja paikan päältä, mutta rajoitetusti.
Evakkojunalippu maksaa yli 12-vuotiailta 20 euroa ja 4–12-vuotiailta 10 euroa. Lipun hinta sisältää junamatkan, ohjelman, korvikekahvia sekä kauravelliä.

Minkiön asemalla on kahvio sekä Jokioisten Karjalaisseuran ruoka- ja tuotemyyntiä. Myös Humppilan asemalla palvelee kahvila.

Lisätietoja:
Marko Laine, Museorautatieyhdistys, marko.laine@jokioistenmuseorautatie.fi tai
Jokioisten Karjalaisseura ry, pj. Päivi Paija, p. 0440161340, paivi.paija@hotmail.com