Merkkejä ansioituneille

Karjalan Liiton kuntoralli

Karjalan Liiton liittokokous 15.4.2023

11.04.2023 08:30

Karjalan Liitto kokoontuu tänä keväänä kolmen vuoden välein järjestettävää liittokokoukseen 15. huhtikuuta alkaen klo 10. Liittokokouksessa luodaan katsaus menneeseen liittokokouskauteen, tehdään linjauksia tulevaan ja valitaan muun muassa Liiton uusi puheenjohtajisto. Paikalle odotetaan yli 150 henkilöä kaikkialta Suomesta.

Karjalan kunnat, seurakunnat ja maakunnalliset järjestöt perustivat Karjalan Liiton heti talvisodan jälkeen 20.-21.4.1940 pidetyssä kokouksessa. Perustavaan kokoukseen osallistui 340 edustajaa, jotka edustivat 52 kuntaa, 14 seurakuntaa ja 112 eri järjestöä. Karjalan Liiton tärkeimpänä tehtävänä oli valvoa kotinsa menettäneiden siirtokarjalaisten etuja asutus- ja korvauskysymyksissä. Tänä päivänä Karjalan Liitto on karjalaisen kulttuurin harrastus- ja kansalaisjärjestö, joka on keskittynyt karjalaisen kulttuurin esillä pitoon, säilyttämiseen ja tiedon välittämiseen. Karjalan Liittoon kuuluu 17 piiri- ja liittoyhdistystä sekä noin 340 jäsenyhdistystä eri puolilla Suomea ja ulkomailla. Henkilöjäseniä yhdistyksissä on noin 20 000.

Tulevassa liittokokouksessa valitaan Liiton uusi puheenjohtajisto. Liiton puheenjohtajana on toiminut vuodesta 2020 lähtien FM, HTM Outi Örn, joka on ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä ehdolle puheenjohtajaksi. Hänen ohellaan puheenjohtajistoon eivät ole enää ehdolla mm. liittohallituksen varapuheenjohtajana toiminut kansanedustaja Jukka Kopra sekä liittovaltuuston varapuheenjohtajana toiminut tietokirjailija Risto Uimonen. Siten puheenjohtajistoon on odotettavissa useita uusia henkilöitä.

Puheenjohtajavalintojen ohella liittokokouksessa käsitellään mm. Liiton uusi strategia ”Elinvoimaisten jäsenseurojen Liitto”, tulevan liittokokouskauden teema ”Karjalaisuus keskellämme”, talouden suuntaviivat sekä sääntöuudistus.

Kokouksen alussa on juhlaosuus, jossa myönnetään tämän vuoden Pro Carelia- ansiomerkit, Elmi Tsokkisen muistomitali sekä Liiton kunniamerkit. Tervehdyksen tilaisuuden alkuun tuo karjalaiset juuret itsekin omaava europarlamentaarikko Elsi Katainen.

Kutsumme median edustajat seuraamaan tätä ainutlaatuista tilaisuutta Karjalatalolle (Käpylänkuja 1, Helsinki). Järjestelyjen vuoksi pyydämme ilmoittautumisia kokouksen seuraajaksi viimeistään 14.4. klo 12.00 sähköpostitse osoitteeseen ida.poyhonen@karjalanliitto.fi tai puhelimitse Ida Pöyhönen p. 044 746 5172. Pyydämme tässä yhteydessä ilmoittamaan myös mahdollisesta erikoisruokavaliosta lounastarjoilua varten.

Lisätietoja liittokokouksen kulusta saatte halutessanne myös puheenjohtaja Outi Örniltä, outi.orn@karjalanliitto.fi, p. 050 304 1444.