Kierrätä Karjalaa -teemana Karjalaisilla kesäjuhlilla Mikkelissä 15.-16.6.

13.05.2024 07:53

Karjalan Liitto ry
TIEDOTE
Julkaisuvapaa

Kierrätä Karjalaa -seminaarit Karjalaisilla kesäjuhlilla

Kierrätä Karjalaa -teema tuo esille kestävän kulttuuriperinnön karjalaisuutta, joka edistää perinteisten materiaalien käyttöä ja vastuullista kuluttamista. 73. Karjalaisten kesäjuhlien juhlateema kuvastaa myös kotinsa jättäneiden karjalaisten pitkää kiertomatkaa ja arvokasta perinnettä. Teema välittää ja uudistaa kulttuuriperintöä sekä yhdistää nuoremmat osaksi karjalaisten sukupolvien ketjua.

Kierrätä Karjalaa -teemaan liittyen Karjalan Liitto järjestää seminaari- ja paneelikeskusteluja lauantaina 15.6. Saimaa Stadiumissa, Raviradantie 22 B, 50100 Mikkeli.

Karjala-messujen ohjelma la 15.6.

Klo 11.30–13.30 Esiäitien elävä käsityöperinne -seminaari

Esiäitien elävä käsityöperinne -luennossa käsitellään karjalaista käsityöperinnettä. Miten voimme hyödyntää vanhaa perinnettämme, kun teemme uutta?  Pohdimme muun muassa, miten esiäitien kulttuuriperintö näkyy tämän päivän käsityössä, tutustumme kestävään vaateparteen ja muinaispukuihin. Kuullaan myös, miten muotisuunnittelussa voidaan hyödyntää perinteitä ja karjalaista identiteettiä. XAMK esittelee hanketta, jossa on pohdittu, miten perinteet, luovuus ja kulttuuri sopivat kiertotalousajatteluun.

Seminaarin puheenjohtajana ja juontajana on OTT Katja Tikka.

• Kestävää kulutusta: Muinaispuku on elämänikäinen hankinta, tutustutaan muutamiin muinaispukuihin, Mikkelin Kalevalaiset ry
  • Näin syntyi feresi vanhoja materiaaleja hyödyntäen, käsityönopettaja Maija Malmström
  • Lankahine-projekti, Sanna Vatanen uudistaa karjalaisia perinneneuleita hyödyntäen vanhoja tekniikoita ja materiaalivalintoja sekä kierrätysajattelua noudattaen.
  • Karjala siirtyy kankaille ja muotiin, palkittu muotisuunnittelija Justus Kantakoski (Kone-säätiön projekti)
  • Kiertotalous uudistaa perinteitä, XAMK-kiertotaloushanke.

Klo 14.30–16.00 Paneelikeskustelu

Iltapäivällä seminaariohjelmassa on Muuttuva, moninainen karjalaisuus -paneelikeskustelu, jonka juontaja toimii Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja. Keskustelijoina ovat professori Pekka Suutari, Itä-Suomen yliopisto, professori Outi Fingerroos, Jyväskylän yliopisto, päätoimittaja Ilkka Ahtiainen ja yllätysosallistuja.

Puhutaan karjalaisuuden merkityksestä ja miten voisimme hyödyntää kulttuurimme moninaisuutta ilman, että se erottaa. Miten Karjala on olemassa eri sukupolville? Kenelle Karjala tai karjalaisuus kuuluu tänään? Karjalan Liitto osallistuu ja haluaa avata omassa piirissään ajankohtaista keskustelua identiteetistä, kielestä ja vähemmistöistä.

Kulttuuriesityksiä ja kirkkohistoriaa

Karjala-messujen lauantain seminaariohjelmassa tuodaan esille myös karjalan kieltä ja murteita. Eiku-ryhmä esittää karjalankielistä kuorolaulua. Mummo ja Joonas -murre-esitys palauttaa mieleen karjalan murteita.

Viipurin hengellinen perintö sanoin ja kuvin -esitelmässä piispa emeritus Seppo Häkkinen esittelee Mikkelin karjalaista kirkollista historiaa ja Viipurin hiippakunnan perintöä.

Karjala-messut ovat avoinna lauantaina 15.6. klo 9.00-17.00 ja sunnuntaina 9.30-13.30. Sisäänpääsymaksu lauantaina 20 € Karjala-kortilla, muille 25 €. Sunnuntaina Karjala-messuille on vapaa pääsy.

Tervetuloa Karjala-messuille!

Karjala-messut ovat osa Karjalaisia kesäjuhlia

Karjala-messut ovat osa Karjalaisia kesäjuhlia. Viikonlopun ohjelmaan kuuluvat messujen lisäksi hengelliset tilaisuudet, kuorokavalkadi, SM-kyykkä, maraton sekä iltatilaisuudet kuten Viipurin Lauluveikkojen konsertti Mikkelin tuomiokirkossa. Viikonloppu huipentuu sunnuntaina 16.6. Karjalaisen kansan messuun, kansallispukuisten marssijoiden ja lippujen juhlakulkueeseen ja päiväjuhlaan Saimaa Stadiumilla.

Kesäjuhlat järjestetään pitkälti talkoovoimin, mukana on satakunta talkoolaista pääosin Karjalan Liiton Etelä-Savon piiristä. Yhteistyökumppaneina ovat myös Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta, Saimaan ortodoksinen seurakunta ja Mikkelin kaupunki.

Karjalan Liitto on valtakunnallinen karjalaisen kulttuurin järjestö, jossa on noin 18 000 jäsentä yli 300 yhdistyksessä eri puolilla Suomea. Lahdesta vuonna 1949 käynnistyneet kesäjuhlat ovat jatkuneet katkeamattomana ketjuna koronavuosia lukuun ottamatta tähän asti. Kesäjuhlia on vietetty eri puolilla Suomea, ja monilla paikkakunnilla useaan kertaan. Mikkelissä juhlat on järjestetty aiemmin vuosina 1986 ja 2001. Aiempien kesäjuhlien kävijämäärät ovat olleet noin 10 000–15 000. Runsasta osanottoa odotetaan Mikkeliinkin. Edellisen kerran juhlittiin Raumalla vuonna 2022.

Tutustu Karjalaisten kesäjuhlien koko ohjelmaan:

www.karjalaisetkesajuhlat.fi

Lisätietoja

Kulttuurituottaja Mervi Piipponen, Karjalan Liitto, mervi.piipponen@karjalanliitto.fi, p. 040 583 9295.
Juhlatoimikunnan puheenjohtaja Eija Vänskä-Sinkkonen, p. 040 8292 706.