Eduskunnan Karjalakerho jätti kirjallisen kysymyksen evakkojen liputuspäivästä

03.05.2024 14:54

Tiedote 3.5.2024

Eduskunnan Karjalakerho jätti kirjallisen kysymyksen evakkojen liputuspäivästä. Karjalan Liitto on ollut valmistelemassa hyvässä yhteistyössä eduskunnan Karjalakerhon kanssa evakkojen liputuspäivää koskevaa kirjallista kysymystä.

"Karjalan Liitto syntyi 84 vuotta sitten puolustamaan kotiseutunsa jättäneiden karjalaisten ja muiden evakkojen etuja asutus- ja korvauskysymyksissä. Tällä hetkellä Karjalan Liitto keskittyy karjalaisen kulttuurin säilyttämiseen, siirtämiseen ja uudistamiseen ajassa. Evakkojen liputuspäivänä olisi kunnianosoitus evakkojen ohella sotiemme veteraaneille ja kiitos koko Suomen kansalle raskaista sodan ja jälleenrakentamisen vuosista", toteaa Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja.

Kirjallisessa kysymyksessä tiedustellaan, mihin toimiin hallitus ryhtyy, jotta evakkojen kokemukset eivät unohdu ja ne saadaan siirrettyä myös tulevien sukupolvien tietoon. Lisäksi ehdotetaan evakkojen huomioimista omalla liputuspäivällä.

Asia on erityisen ajankohtainen, koska Ukrainan sodan myötä Karjalan evakkomuistot ovat nousseet pintaan monen suomalaisen elämässä. Liputuspäivä osoittaisi arvostusta ja toisi myös tuleville sukupolville tietoisuuteen karjalaisuuden ja sen perinteet. Karjalaisuus elää Suomessa kulttuurin ja kielen kautta ja sen kuuluukin uudistua uusien sukupolvien myötä. Liputuspäivä toimisi innostavana sukupolvia, muistoja ja nykykulttuuria yhdistävänä tekijänä, eduskunnan Karjalakerhon puheenjohtaja Hilkka Kemppi kertoo.

Kirjallinen kysymys ehdottaa työryhmän perustamista päivämäärän löytämiseksi ja asian valmistelun käynnistämiseksi. Evakkojen päivään voisivat samaistua evakkojen ja evakkojen jälkeläisten lisäksi myös kaikki muut oman kotipaikkansa eri syistä menettäneet.” toteaa Karjalakerhon varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä.

Lisätietoja: Eduskunnan Karjalakerhon puheenjohtaja Hilkka Kemppi, 0400181115