Tiedote / Karjalan Liiton liittohallituksen kokous 13.12.2023

15.12.2023 12:45

Karjalan Liiton liittohallitus kokoontui 13.12.2023 puheenjohtajansa Martti Taljan johdolla Karjalatalolla Helsingissä.

Kokouksen aluksi kiitettiin hallituksen jäseninä kautensa päättäviä Eija Vänskä-Sinkkosta, Kari Koslosta ja Jaakko Lyytikäistä.

Kokouksessa käsiteltiin Liiton taloustilannetta ja todettiin se vahvasti tappiolliseksi. Vuonna 2023 on ollut kertaluonteisia kuluja talousarvion ulkopuolelta sekä yleistä kustannusten nousua, lisäksi Liiton hankeavustukset eivät ole toteutuneet suunnitellusti. Henkilöstömuutosten siirtymävaiheissa henkilöstökulut ovat kasvaneet.

Liittohallitus

• sai tilannekatsauksen jäsenrekisteriuudistuksesta ja ohjasi sitä. Jäsenrekisteriuudistuksen myötä siihen sidoksissa olevat taloushallinnon toimintatavat on myös otettu tarkastelun kohteeksi. Järjestelmäuudistus toteutetaan jäsenlaskutuksen 2024 jälkeen.
  • kuuli Mikkelissä 15.-16.6.2024 pidettävien Karjalaisten Kesäjuhlien valmistelusta ja ohjasi resurssien vahvistamiseen. Työ juhlien ohjelman ja rahoituksen järjestelyjen parissa jatkuu.
  • sai tiedoksi Heimotalon toiminnasta Liiton käytännön toimintaan vaikuttavasta talonmiehen rekrytoinnista ja yleisistä asioista.

Lisäksi kokous kävi vilkasta keskustelua Liiton eri toimikuntien tehtävistä ja rooleista. Jäsenyhteisöjen ehdotukset huomioidaan toimikuntien kokoonpanojen nimeämisessä seuraavassa hallituksen kokouksessa.

Liittohallitus totesi jäsenmäärät ja toimintansa lopettavat seurat. Lopettavien seurojen osalta tarkennetaan toimintaohjeistusta sekä jäsenyhteisöille että toimiston työlle.

Liittohallitus hyväksyi itselleen kokousaikataulun vuodelle 2024.

Puheenjohtaja Martti Talja kiitti liittohallituksen jäseniä ja Liiton henkilöstöä vuoden 2023 aikana tehdystä työstä sekä toivotti koko karjalaiselle yhteisölle Rauhallista Joulua.