Kutsu Tammenlehväjuhlaan Ilmajoelle 5.11.2023

Mediatiedote
Julkaisuvapaa 16.10.2023

Kutsu Tammenlehväjuhlaan

Ilmajoen Työväenyhdistys ry:n juhlatoimikunta järjestää pyhäinpäiväviikonlopun sunnuntaina 5.11.2023 klo 14.00 valtakunnallisen Tammenlehväjuhlan Ilmajoen Työväentalolla, Asematie 2, 60800 Ilmajoki.

Ilmajoen Työväentalo on saanut kansallisena veteraanipäivänä 27.4.2023 laajasti arvostetun Tammenlehvätunnuksen. Tammenlehvätunnuksen myöntää Tammenlehvän Perinneliitto ry. Tunnuksen on veistänyt tammipuusta ilmajokinen koristepuuseppä, veteraanin poika Jussi Ala-Röyskö. Tunnus kiinnitetään Ilmajoen Työväentalon pääoven viereen.

– Haluamme kunnioittaa viime sotien kaatuneita ja heidän omaisiaan, lottia ja heidän omaisiaan, kotirintamanaisia ja heidän omaisiaan, evakkoja ja heidän omaisiaan sekä sotilaita ja heidän omaisiaan, sanoo idean äiti, Työväenyhdistyksen kulttuurisihteeri Elise Laitila.

– Vuoden 1938 lopussa käyttöön vihitty, silloin uutuuttaan hohtava Työväentalo on ollut viime sotien aikana monenlaisen tekemisen tyyssijana puolustusvoimilla ja vapaaehtoistyössä. Talossa on muun muassa majoitettu evakkoja, se on toiminut kotirintamanaisten työpajana ja ollut aikoinaan ainoa ilmavalvontapaikka Ilmajoella. Viime vuosikymmenet se on ollut veteraanikeräyksen pääpaikkana.

Elise Laitila on kiitollinen Tammenlehvän Perinneliitolle sen myöntämästä Tammenlehvätunnuksesta.

– Maamme sadoista työväentaloista Tammenlehvä on nyt ensimmäisenä meidän työväentalossamme. Saimme yllättävän tiedon veteraanipäivänä 2023, mistä lähtien tätä valtakunnallista juhlaa on valmisteltu.

Jussi Ala-Röyskö kiinnitti Tammenlehvän jo puolustusvoimain lippujuhlan päiväksi Työväentalon julkisivuun.

– Saimme siitä paljon kertovan tyylikkään kokonaisuuden Suomen lipun viereen. Pyhäinpäivän sunnuntaina meillä on aihetta juhlaan, johon olemme kutsuneet Tammenlehvän Perinneliiton johtoa ja jäsenyhteisöjä jäsenistöineen. Työväentalon odotamme täyttyvän myös lähialueen maanpuolustushenkisistä ystävistämme, sanoo Työväenyhdistyksen puheenjohtaja Johanna Reinilä.

Yhdistyksen johtokunta oli jo viime vuoden puolella yhteydessä Rintamaveteraaniliiton emeritus toiminnanjohtajaan, ilmajokelaissyntyiseen Reino Toivioon. Toivio ja Tammenlehvän Perinneliiton toiminnanjohtaja Pekka Holopainen hoitivat yhdessä asian myönteiseen lopputulokseen.

Juhlan avaa Ilmajoen Työväenyhdistyksen puheenjohtaja Johanna Reinilä. Reino Toivio esittelee Tammenlehvän perinneliiton toimintaa. Valtiovallan tervehdyksen tuo juhlapuheessaan kansanedustaja Kim Berg Vaasasta. Puolustusvaliokunnan kuulumisista kertoo ilmajokelainen kansanedustaja Juha Mäenpää. Kunnan tervehdyksen esittää kunnanjohtaja Ari-Pekka Laitalainen.

Isänmaallista musiikkia tulkitsevat Ilmajoen Musiikkijuhlien oopperan lapsi- ja nuorisokuoro Marjut Vuorennon johdolla ja Korsuveljet Seppo Tupilan johdolla.

– Aloitamme kuorojen yhteislaululla Oi, kallis Suomenmaa. Vaikuttavassa loppuosassa kuulemme Elise Laitilalta Isä kaatunut Syvärillä sekä kuoroilta Veteraanin iltahuuto. Sen jälkeen kaikki yhtyvät Maamme-lauluun. Juhla päättyy tarjoiluun ja yhteiseen seurusteluun.

Lisätietoja: Ilmajoen Työväenyhdistys ry:n Juhlatoimikunta, Toive Tynjälä, p. 0400 662 471, tynjala.toive@gmail.com ja
Tammenlehvän Perinneliitto ry:n toiminnanjohtaja, everesti Pekka Holopainen, p. 045 7733 9024, pekka.holopainen@tammenlehva.fi

Tammenlehvän Perinneliitto ry (ruotsiksi Traditionsförbundet Eklövet rf) on suomalainen yhdistys, joka vaalii toisessa maailmansodassa palvelleiden suomalaisten sekä Suomen asevoimissa palvelleiden ulkomaalaisten sotaveteraanien perinteitä. Yhdistys on perustettu vuonna 2003 ja sen perustajajäseniä olivat Sotainvalidien Veljesliitto, Suomen sotaveteraaniliitto, Rintamaveteraaniliitto ja Rintamanaisten Liitto.

Tammenlehvätunnukselle löytyi otollinen paikka työväentalon julkisivulta pääsisäänkäynnin ja Suomen lipun vierestä.
Kuvat: Ilmajoen Työväenyhdistys ry.