Aira Samulin on kuollut

24.10.2023 09:56

Karjalainen Aira Samulin sai elää vaiherikkaan ja pitkän elämän.

Karjalainen yrittäjä ja tanssitaiteilija Aira Samulin kuoli 23.10.2023 Helsingissä 96-vuotiaana. Aira Samulin, os. Suvio, syntyi Hyrsylän mutkassa Ignoilan kylässä helmikuussa 1927. Samulinin isä oli kotoisin Viipurista ja äiti Impilahdelta. Samulin koki lapsena äitinsä ja sisarustensa kanssa evakkoon joutumisen sekä osallistui sotaponnistuksiin pikkulottana. Perheen isä kaatui rintamalla.

Aira Samulin vaali Karjalan muistoa ja toi sitä rohkeasti esiin eri tilanteissa pitkän elämänsä aikana. 1980-luvulla hän rakennutti Lohjalle Hyrsylän Mutka -nimisen hirsitalon Raja-Karjalan menetetyn kotiseudun muistoksi. Hyrsylän Mutkaan Aira Samulin tallensi muistoja Karjalasta ja omasta sekä perheensä menneisyydestä. Samulin toi esiin arjen kokemuksia, ja erityisesti naisten ja lasten sinnikkyyttä sodan aikana sekä Suomea rakennettaessa. Hän piti esillä Lotta Svärd -järjestön merkitystä vuosikymmeninä, jolloin sitä ei laajasti tunnustettu. Hyrsylän Mutkasta on tullut suosittu vierailukohde Suomessa ja myös Karjalan Liiton piirissä.

Vuonna 2002 Aira Samulinille myönnettiin Karjalan Liiton Pro Carelia -ansiomerkki ja vuonna 2012 hänet valittiin vuoden virvottavaksi. Vuonna 2002 Karjalan Kunnaat -lehteen tehdyssä haastattelussa hän toteaa: "Karjalaisuus on voiman lähde. Karjalaisia luonteenpiirteitä ovat iloisuus, ahkeruus, nöyryys ja elämänusko. --- Näillä piirteillä selviää vaikeuksien yli, aivan kuten karjalaiset ovat selvinneet."

Aira Samulin tuli tunnetuksi tanssitaiteilijana ja yrittäjänä. Sen lisäksi hän kantoi yhteiskunnallista vastuuta tekemällä vapaaehtoistyötä mm. vanhusten ja psyykkisesti sairastuneiden hyväksi. Samulin elämäntyö rohkaisi karjalaisia, hän oli esikuva, joka muistutti, että ahkeruudella ja positiivisuudella saa paremman elämän. Karjalan Liitto muistaa lämpimästi Aira Samulinia ja kunnioittaa hänen elämäntyötään karjalaisena kulttuuripersoonana ja yrittäjänä.

www.facebook.com/karjalanliitto

Kuva: Elina Orpana, Evakkopatsaan paljastamistilaisuus Karjalatalolla 5.6.2015.