Karjalan Liitto järjestää Kalevala-aiheisen taideluennon Kalevalan päivänä

27.02.2023 08:56

Tiedote

Karjalan Liitto viettää Kalevalan ja karjalaisuuden päivää Karjalatalolla, Käpylänkuja 1, Helsinki, tiistaina 28.2. klo 18–19 järjestämällä luentotilaisuuden, jonka aiheena ovat Kalevala-aiheiset taideteokset. Teosesittely niveltyy Karjalan Liiton kuluvan vuoden teemaan, jonka aiheena on visuaaliset taiteet osana karjalaista kulttuuriperintöä.

Luentotilaisuudessa on puhujana Gallen-Kallela-museon museonjohtaja Tuija Wahlroos. Luennossaan hän kertoo kalevalaisuuden vaikutuksesta muun muassa taiteilija Akseli Gallen-Kallelan (1865–1931) teoksiin. Akseli Gallen-Kallela saavutti vuonna 1891 voiton kuvituskilpailussa, joka järjestettiin Kalevalan kansalliseepoksen kuvittamisesta.

Gallen-Kallela kävi Kuhmossa ja Vienan Karjalassa häämatkallaan. Vuosikausia tekeillä olleen Aino-triptyykin toinen versio syntyi siellä karjalaistyylisine puuleikkauskehyksineen. Teoksessa Mary-vaimo poseeraa Aino-neitona ja kuhmolainen Rimmin Uljaska muhkeapartaisena Väinämöisenä. Teoksen myötä Gallen-Kallela teki läpimurtonsa kansanrunouden kuvaajana ja antoi karelianismin aatteelle kuvataiteessa ratkaisevan sysäyksen.

Lisäksi ohjelmaan sisältyy katkelmia Kalevalasta Kallion ilmaisutaidon opiskelijoiden lukemana.

Kalevalan päivä on ollut Karjalan Liitolle tärkeä karjalaisuuden ilmentymä jo 1940-luvulla, jolloin ensimmäiset vuosikokoukset ajoitettiin Kalevalan päivään helmikuun loppuun. Karjalatalon menestyksekäs rahoituskampanjakin käynnistettin aikoinaan Kalevalan päivänä vuonna 1972. Vaikka liiton vaalimat erilaiset karjalaisuuden kulttuurimuodot ovat monipuolistuneet, Kalevalan päivän vieton perinteet elävät yhä liiton suojissa vahvoina.

Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Luento on katsottavissa jälkikäteen Karjalan Liiton YouTube-kanavalla >>

Osoite: Karjalatalo, Käpylänkuja 1, 00610 HELSINKI.

Aika: tiistai 28.2.2023 klo 18–19

Lisätiedot: kulttuurituottaja, tiedottaja Mervi Piipponen, Karjalan Liitto, mervi.piipponen@karjalanliitto.fi, p. 40 583 9295.