Selostuksia eräiden siirtoseurakuntien kohtaloista ja sotatapahtumista 1939–1949 -kirja julkaistaan 26.11.

29.10.2021 09:43

Perjantaina 26.11.2021 klo 12 julkaistaan uusi kirja Selostuksia eräiden siirtoseurakuntien kohtaloista ja sotatapahtumista 1939–1949.

Syyskuussa 1949 Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli pyysi siirtoseurakuntia laatimaan kahdeksan sivun mittaisen kertomuksen siirtoseurakuntien kohtaloista ja sotatapahtumista 1939–1949. Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulin arkistossa on yhtenä sidottuna asiakirjana saapuneet kertomukset kaikkiaan 23 seurakunnasta. Tietoa ei ole siitä, miksi vain osa seurakunnista vastasi tuomiokapitulin pyyntöön.

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli, Paavali Juusten Säätiö sekä Karjalan Liitto julkaisevat nämä kertomukset uutena kirjana. Julkaisussa ovat mukana alkuperäiset kertomukset puhtaaksi kirjoitettuna, valokuvineen ja liitteineen. Lisäksi kirjassa on kertomuksiin johdattava piispa Seppo Häkkisen kirjoittama artikkeli. Kirjan on toimittanut Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn.  Julkaisu tulee myyntiin Karjalan Liiton SieMie-puotiin sekä verkkokauppaan.

Mukana julkaisussa ovat seuraavat luterilaiset seurakunnat: Antrea, Heinjoki, Hiitola, Ihantala, Impilahti, Johannes, Jääski, Kirvu, Kivennapa, Kuolemajärvi, Käkisalmen kaupunki- ja maaseurakunta, Muolaa, Vpl. Pyhäjärvi, Räisälä, Sakkola, Seiskari, Soanlahti, Sortavalan kaupunkiseurakunta, Uusikirkko, Viipurin maaseurakunta, Viipurin tuomiokirkkoseurakunta, Vuoksela, Vuoksenranta ja Äyräpää. Ortodoksiseurakunnista ei ole olemassa vastaavia koostettuja kertomuksia.

Lisätietoja: Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn, p. 050 304 1444, outi.orn@karjalanliitto.fi

Kirjan julkistamistilaisuus on Mikkelin hiippakunnan tuomiokapitulissa perjantaina 26.11.2021, osoitteessa Kirkkokatu 10, Mikkeli.
Tilaisuus striimataan, ja sitä voi seurata tästä linkistä.