Karjalan Liitto ry

Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirja 2019

Souda souda Sorolaan – Jaakkiman kylä Laatokan sylissä on Vuoden karjalainen kyläkirja

Souda souda Sorolaan - Jaakkiman kylä Laatokan sylissä
Vuoden karjalaisen pitäjä- ja kyläkirjakisan voittajan valitsi Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liiton varapuheenjohtaja Sami Suviranta. Hänen valintansa on Souda souda Sorolaan – Jaakkiman kylä Laatokan sylissä.
Sami Suvirannan perustelut:
– Sorolan kylän asukkaat ja heidän elämänmenonsa tulevat kirjan sivuilta läheisiksi tutuiksi lukijalle. Huikean näkymän Laatokalle tarjoava Annanriutta kuvataan tarujen ja tiedon valossa. Jopa ylitsepursuavissa aineksissa ovat mukana myös mervenneet ja marjamämmi.
Suvirannan mukaan kirjan kieliasu on erinomainen ja painotyö laadukas. Valokuvia täydentävät kartat ja lehtileikkeet. Toimittajat ja taittajat osoittavat sekä ammattitaitoa että lämmintä eläytymistä sorolaisten oloihin kauniissa Karjalan kotikylässä.

Souda souda Sorolaan -kirjan ovat toimittaneet Tea Itkonen ja Marjatta Pöllänen. Kustantaja on Suur-Jaakkimalaiset ry.

Vuoden karjalaiset kirjat julkistettiin lauantaina 16.11.2019 Karjalaisilla suku- ja pitäjämarkkinoilla Karjalatalossa, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki.

Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirja

Männää Lopottii! on vuoden 2018 karjalainen pitäjä- ja kyläkirja

Männää Lopottii! on vuoden 2018 karjalainen pitäjä- ja kyläkirja.

Männää Lopottii! – Lahdenpohjan kauppalan kirja on Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirja.
Voittajan valinnan teki Karjalan Liiton hallituksen jäsen Kirsi Mononen.

Kirjan kirjoittaja Helena Kujala kuvailee Lahdenpohjan kauppalaa: Lahdenpohjan kauppala syntyi siihen kohtaan Jaakkimaa, missä enin osa pitäjän kauppapuodeista yli sata vuotta sitten sijaitsi. Lopottiin lähdettiin, kun tarvittiin suolaa tai lamppuöljyä, tai kun tuli kiireellistä asiaa apteekkiin. Kauppalaksi tulon jälkeen nousi Laatokan rantaan se tärkein – vaneritehdas. Pieniä yrityksiä syntyi solkenaan ja paikkakuntaa siunattiin vielä keskikoulun jatkeeksi perustetulla lukiolla.

–    Kirjassa on paljon asiaa, se kertoo kauppalan perustamisen kiemuroista ja vilkkaista markkinoista tivoleineen sekä kunnallispolitiikasta ja yrityselämästä, kirkosta ja kouluista, kauppiaista, kalastajista, laiva- ja muusta liikenteestä sekä matkailusta. Kirjassa kerrotaan palokunnasta, postista, puhelujen välityksestä, sanomalehdestä, Karjalan radasta, nuorisoseurasta, työväen yhdistyksestä, teatterista sekä varuskunnista ja kauppalan vaikuttajista, kertoo Kirsi Mononen.

Kirsi Monosen valinta oli Männää lopottii! koska:
–    Kirja vei mukanaan jo ensimmäiseltä sivulta.
–    Lahdenpohja on minulle vieras paikkakunta, mutta asiat on kirjoitettu niin mielenkiintoisesti, että kirja touhukkaista karjalaisista piti lukea siltä istumalta.
–    Kirja kuvaa kauppalan elämää, yrityksiä, yhdistyksiä, teatteria ym. ja niissä vaikuttaneita ihmisiä elävästi.
–    Historia, faktat ja muistelut lomittuvat, tieto- ja muisteluikkunat tekevät lukemisen helpoksi.
–    Teksti on jouhevaa ja taitto on selkeä.
–    Kirjassa on runsaasti valokuvia.
–    Kuvaus tämän päivän Lahdenpohjasta on kiinnostava.
–    Onnistunut kokonaisuus karjalaisesta kauppalasta.

Männää Lopottii! Lahdenpohjan kauppalan kirja

Toimittanut Helena Kujala
Työryhmä: Tea Itkonen, Sanelma Emelius-Äimä, Matti Haro, Kiti Hartikainen, Börje Häyrynen, Päivi Luukko-Salmela, Tanja Ålander-Pajula, Siiri Liukkonen
Julkaisija: Suurjaakkimalaiset ry

Valtava määrä tietoa pitäjä- ja kyläkirjoissa

Vuoden pitäjä- ja kyläkirjakisan voittajan Männää Lopottii! lisäksi kilpailuun osallistui kahdeksan muuta kirjaa, joita kaikkia valitsija Kirsi Mononen voi suositella.

Kärkkäälä, Patjaala, Rikkola, Riikola – Kotikylä Jääskessä
–    Jääsken neljän kylän ja niiden perheiden tarinat historian käännekohdissa

Kot näkkyy - Ensimmäinen kotiseutumatka Sortavalan seudulle
–    Ensimmäisten kotiseutumatkojen tunnelmia Sortavalan seudulta

Muolaan morsei ja sulho evakkoreessä Hämeeseen – Siirtoväen tulo, asuttaminen ja kulttuurien kohtaaminen Lounais-Hämeessä
–    Evakkotiet ja asettuminen Lounais-Hämeeseen, tapojen ja kulttuurien kohtaaminen ja eroavaisuudet, perhe, juhlat, käsityöt, ruoka.

Räisäläisten säätiö 70 vuotta vuonna 1947-2017
–    Räisäläisten säätiön toiminta merkittävänä pitäjän historian tallentajana, julkaisijana ja tilaisuuksien järjestäjänä.

Sama mua, uvvet rannat - Salmilaiset 1948-2018
–    Kattava teos salmilaisten ortodoksien sopeutumisesta Pohjois-Savoon, selviytymisestä, asutustoiminnasta, poliitikoista ja kulttuurivaikuttajista.

Sana siirtyi - Vuoksenrannasta Vesivehmaalle, Vuoksenrannan metodistiseurakunta 1921-2017
–    Kuinka metodismi levisi Britanniasta Amerikan kautta Pohjoismaihin ja Viipurin kautta Vuoksenrantaan.

Tähtitaivaan alla synnyinkylä Siparila Karjalan kannaksella Valkjärvellä
–    Päiväkirjamerkinnät vuosilta 1923-1944 valaisevat arkielämää Siparilassa.

Vahvana muistoissamme - Venäjänkieliset ortodoksikylät Kyyrölä, Kangaspelto, Parkkila, Sudenoja
–    Muolaan Kyyrölän venäjänkielisten ortodoksikylien ja sen asukkaiden yhteinen tarina, juhlat ja perinteet sekä muistelmat.

–    Voin suositella jokaista kirjaa. Niissä on valtava määrä uutta tietoa, paljon tunnetta, pysäyttäviä muistelmia, kertoo Kirsi Mononen.
Ne ovat kertomuksia selviytymisestä ja erilaisuudesta sekä siitä, kuinka muistot saavat usein hopeareunat. Niissä on monipuolista paikallishistoriaa - vaikka muistot ja kokemukset ovat meidän omia, henkilökohtaisia ja karjalaisten heimoa koskettavia, on niillä myös laajempi merkitys. Niissä on historiaa, joka on vaikuttanut kaikkien suomalaisten elämään.