Karjalan Liitto ry

Luukku 20

Joulukalenterin luukku 20.

Joulukalenteri 20.12.

Vuokselan kirkko, kirjan kuvitusta.

Vuokselan seurakunta

Surkeassa tilassa seurakunta saapui Vilppulaan. Karja oli suurimmaksi osaksi yön pimeydessä jo alkumatkasta palannut takaisin autioihin taloihin. Ruuatta, vaatteita, rahoitta ja kaikin puolin säälittävässä kunnossa seurakuntalaiset aluksi koottiin suurempiin taloihin Vilppulassa, Maamieskoululle ym. ja sitä hoidettiin paikkakuntalaisten toimesta siellä. Vähitellen jo toimeliaimmat alkoivat hankkia itselleen ja perheelleen vapaampia ja itsenäisempiä asuinpaikkoja eri kylistä, jopa eri pitäjistäkin, kuten Ruoveden ja Keuruun, Mäntän ja Kuoreveden puolelta.

Oheinen ote on Vuokselan seurakunnan kirkkoherran Antti E. Haikarisen laatimasta kertomuksesta vuodelta 1950. Vanhan ja uuden Vuoksen sekä niiden lahtien pirstoma Vuokselan pieni seurakunta oli v. 1905 perustettu Valkjärven rukoushuonekunnaksi ja v. 1912 mainitun seurakunnan sekä Sakkolan ja Muolaan eräistä kylistä itsenäiseksi seurakunnaksi. Sen väkiluku oli vuoden 1939 alussa 2750 henkeä.

Ylimääräisten harjoitusten myötä mies miehen jälkeen lähti kokoontumispaikkaansa ja pian vain vanhukset, naiset ja lapset olivat Vuoksen ainoina asukkaina. Vieraita sotilasosastoja alkoi majoittua Vuokselaan. Joulukuun 6. päivää vasten yöllä vuokselalaisetkin saivat äkillisen käskyn lähteä yönselkään karjoineen ja tavaroineen. Härkävaunuissa seurakuntalaiset saivat matkustaa useita vuorokausia, välillä piiloutuen radanvarteen ilmapommitusten tähden, kunnes viimein saivat majoittua Vilppulan aseman läheisyyteen. Monet seurakuntalaisista ajoivat tämän matkan perille asti hevosellaan.

Kevättalvella v. 1941 siirtyi suuri osa Varsinais-Suomeen Perniön, Kiskon, Muurlan ja Suomusjärven pitäjiin. Kun paluu Vuokselaan tuli mahdolliseksi saapui sinne ensin ns. kunnan esikunta työkykyisten ja pääasiassa nuorten seurakuntalaisten kanssa elämistä aloittelemaan ja järjestämään, jotta muu siviiliväestö voisi seurata jäljessä. Jo v. 1943 alkoi taloudellisessakin suhteessa kaikki olla suurin piirtein tyydyttävällä kannalla.

Uusi lähtö tuli kesäkuussa 1944. Vuokselalaisten varsinaiseksi sijoituspaikaksi määrättiin lopulta Hämeenlinna ympäristöineen (Hattula, Renko, Tammela ja Tyrväntö).

Tutustu tarkemmin tämän ja muiden seurakuntien kertomuksiin, jotka on koottu uuteen julkaisuun ”Selostuksia eräiden siirtoseurakuntien kohtaloista ja sotatapahtumista 1939-1949”. Kirjaa on saatavilla Karjalan Liiton SieMie-puodista tai verkkokaupasta osoitteesta: https://www.karjalanliitto.fi/siemiepuoti/kirjat-ja-julkaisut/kirjat/

Kuva: Vuokselan kirkko, kirjan kuvitusta.