Kansallispuku

Uudenkirkon naisen puku

Valmistuminen: Uusikirkko-seura oli aloittanut kansallispukuhankkeen jo 1980-luvulla. Hanke kesti noin kymmenkunta. Puku valmistui vuonna 1991.

Asiantuntijat: Kansallispukuraati sekä tutkijana ja puvun suunnittelijana Leena Stenberg (ent. Pursiainen). Varsinaisen puvun työstämiseen osallistuivat ompelijana Tuula Murto sekä käytännön tehtävissä Eila Määttänen. Elsa Tuovinen toimi pukuhankkeen vireillä pitäjänä ja lahjoittajana.

Puvun valmistuksesta voi tiedustella mm: Varsinais-Suomen käsi- ja taideteollisuus r.y.

(Kuva: Timo Ripatti)

Puvun osat

Rekkopaita

Paita on pitkä, alasellinen. Sen näyttävin osa on rekko, kirjottu paidan etumus. Ohuella punaisella villalangalla tehty kirjomus on tiivis ja ommeltu virvittäin Uudenkirkon tapaan. Paidan pääntiekaitale on kirjottu myös virivittäin punaisella villalangalla. Paidan halkio on rekon vasemmalla puolella. Sen yläosassa ovat lankasilmut, joihin pujotettu nyöri tai paljinsolki sulkee halkion. Rekkokangas on puuvillapalttinaa. Muut osat ovat puolipellavaista palttinaa.

Koru

Hopeinen paljinsolki on pienehkö, kaiverretuin kuvioin koristettu. Paidan halkio suljetaan soljella.

Hameet

Puvussa on kaksi ohuesta sarasta valmistettua hametta, joiden helmassa on verkahelmus. Mataranpunaisessa helmus on keltainen, indigonsinisessä punainen.

Esiliina

Esiliinan kangas on puolivalkaistusta rohtimesta lähes ripsiksi kudottua palttinaa.

Helmassa on loimilankanyytinki, joka on solmittu nypläystekniikalla.

Kostuli

Paidan päälle puetaan Karjalassa kostuli tai viitta, jotka ovat edestä avoimia niin, että paidan kirjonnat ja koru näkyvät. Kostuli eli liinaviitta on tehty pellavatoimikkaasta.

Viitta

Uudenkirkon naisen viitta on luonnonvalkoista paksua sarkaa.

Päähineet

Naimisissa olevan naisen päähine on huntu, joka on tehty valkoisesta pellavaisesta tai puolipellavaisesta palttinasta. Huntu on pään kattava ja laskostettu uudenkirkon tapaan. Päätä puettaessa hiukset on vedetty pois otsalta. Alla on sykerö, joka tukee ja antaa muotoa hunnulle. Pirtanauhan päät jäävät näkyviin selkäpuolelle.

Nästuuki

Eli  nästyyki on juhlavaan pukeutumiseen kuuluva koristeltu, nelikulmainen liina, jota kannetaan taitettuna vyötäisillä tai käsivarrella. Uudenkirkon nästuuki on kirjottu vihreällä ja punaisella villalangalla ja sen päissä on lyhyet hapsut.

Sukat

Sileäneuleiset valkoiset tai värilliset sukat, sidotaan sukkasiteillä.

Jalkineet

Mustat nauhakengät tai avokkaat tai värjäämättömästä nahasta valmistetut.

Tiedot perustuvat Suomen kansallispukuneuvoston aineistoon.

Tarkempia tietoja www.kansallispuvut.fi

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Uudenkirkon pitäjäjuhlassa Halikossa 2018 Uuskirkko-seuran pj. Outi Grusander ja hallituksen jäsen Soile Mäkipää Uudenkirkon naisen kansallispuvut päällään.