Uusikirkkolaiset juhlivat 75. kerran

Uusikirkkolaiset juhlivat salin täydeltä Halikossa. Juhla keräsi väkeä perinteisesti ympäri Suomen maata, vaikka suurin osa Salon, Turun ja Helsingin seuduilta.

Monipuolista juhlaohjelmaa

Uusikirkko-seuran pj. Outi Grusander johdatti yleisön isänsä muistojen kautta tähän päivään ja painotti, että Uusikirkko on Terijoen ohella kauimmin järjestänyt pitäjäjuhlia. Ensimmäisen kerran juhlaan kokoonnuttiin elokuussa 1940 Lohjalla.

Yleisö kunnioitti myös pitkän karjalaisen työn tehneitä uusikirkkolaisia: maaliskuussa edesmenneitä Uusikirkko Säätiön hallintoneuvoston pj. Vilho Hietasta, säätiön asiamies Eila Pajua sekä heinäkuussa edesmennyttä Uusikirkko-seuran kunniapj. Alpo Kakkoa.

Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna toivotti yleisön tervetulleeksi Salon Halikkoon ja kertoi myös yhteyksistään karjalaisiin ja karjalaiseen kulttuuriin.

Taitelija, yrittäjä Georgij "Ykä" Babitzin sulatti yleisön sydämet. Ykä kertoi äitinsä Elisabeth (Liisa) Sarubinin suvun tarinaa Uudellakirkolla. Liisa oli syntynyt 9.9.1917 Uudellakirkolla ja asui siellä myös nuoruutensa. Babitzinin sukuun liittyvät kylät ovat Kuujärvi, jossa Liisan äidinäiti madam von Bremsen veljensä kanssa omistivat maita sekä Halila, jossa Liisan isäpuoli, yrittäjä ja keksijä Sergei Treismann asui ja piti mm. veneveistämöä, ja josta tuli myös Liisan koti.

Kuvassa pikku-tanhujat Koski TL:stä.

Yleisölle esiintyivät niin nuoret musikantit: Ada Puttonen & Ada Suomi kuin aiemminkin juhlassa runoja lausunut Eila Mamia, joka toi tervehdyksen uusikirkkotaustaiselta Tommy Tabermanilta runojen muodossa. Väliajan jälkeen juhlijoita viihdytti neljä iloista Viipurin lauluveikkoa sekä Kosken TL Nuorisoseuran pikku-tanhuajat.

Tilaisuuden päätössanoista vastannut Pääkaupunkiseudun entinen pj. Maijaliisa Kalliomäki kiitti juhlan järjestäjiä eli Uusikirkko-seuraa ja talkooapuna olleita Halikon karjalaisia sekä oman toimintansa tänä vuonna lopettanutta Uusikirkko Säätiötä, joka poikkeuksellisesti tuki juhlaa rahallisesti.Lopuksi Kalliomäki toivotti yleisön tervetulleeksi vuoden 2018 pitäjäjuhlaan Helsingin Karjala-talolle.

Ansiomerkkejä

Kuvassa Uusikirkko-seuran kultaisen ansiomerkin saanut Merja Leppälahti tutustumassa uusikirkkolaiseen kirjatarjontaan yhdessä Leena Mamian kanssa.

Uusikirkko-seura myönsi kaksi seuran kultaista ansiomerkkiä. Ansiomerkit saivat Imatran Kanneljärven -kerhoa noin 25 vuotta vetänyt Timo Paakkanen sekä Turun Uusikirkko-kerhon nykyinen pj. Merja Leppälahti, joka viime aikoina on erityisesti kunnostautunut Salon karjalaisen perinneyhdistyksen tehtävissä, jossa hän vastasi laajan uusikirkkolaisen ja kanneljärvisen perinneaineiston siirrosta Tampereen yliopiston kansanperinnearkistoon. Materiaali on tarkoitus digitoida ja saada laajemman yleisön käyttöön.

Kuvat: Outi Grusander