Pitäjäjuhla

Uusikirkkolaisten tärkein vuosittainen tapahtuma on Uudenkirkon pitäjäjuhla. Luovutetun Karjalan pitäjistä Uusikirkko on Terijoen ohella pisimpään järjestänyt pitäjäjuhlia. Vuonna 2018 juhlittiin jo 75. kerran.

Ensimmäinen Uudenkirkon pitäjäjuhla pidettiin 25.8.1940 Lohjalla, silloin vielä Uudenkirkon seurakunnan järjestämänä. Tämän jälkeen juhlimiseen tuli jatkosodan ja Karjalaan palaamisen seurauksena muutaman vuoden tauko, mutta vuodesta 1945 juhlia on järjestetty katkeamattomasti tähän päivään saakka.  Pääsääntöisesti juhlia on järjestety Perniössä, Halikossa ja 1960-luvulta lähtien myös Salossa (Salo ei ollut virallinen sijoituspaikka) sekä jossain Turun seudulla. Pitäjäjuhlan nimi on jonkin verran vaihdellut. Vuosien varrella on vietetty Uudenkirkon seurakuntajuhlia, Uudenkirkon kesäjuhlia, Uudenkirkon pitäjäjuhlia ja Uusikirkkojuhlia.

Pitäjäjuhlissamme ovat esiintyneet monet valtakunnallisestikin merkittävät henkilöt aina Urho Kekkosesta ja jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothista Tasavallan presidentti Sauli Niinistöön sekä Uudenkirkon LInkalla sukujuuret omaavaan rouva Jenni Haukioon. Musiikki ja laulu ovat aina tärkeä osa juhlaa. Juhliin tullaankin edelleen pitkienkin matkojen takaa tapaamaan tuttuja.

Juhlat järjestetään nykyään pääsääntöisesti elokuussa. Alussa pitäjäjuhlien järjestelyistä vastasi Uudenkirkon seurakunta ja kunta. Myöhemmin 70-luvulta lähtien pitäjäjuhlajärjestelyistä ovat vastanneet Uusikirkko-seura ja Uusikirkko-säätiö yhdessä. Nyt Uusikirkko Säätiön lopettaessa järjestelyvastuu on siirtynyt Uusikirkko-seuralle.

Uudenkirkon pitäjäjuhla 2018

su 18.8. klo 13.00 Karjala-talolla Helsingissä (Käpylänkuja 1), juhlamessu Käpylän kirkossa klo 10.00. Ohjelma vahvistuu myöhemmin.