Uudenkirkon pitäjäuhlassa viihdytään

Kuva vuoden 1964 juhlakulkueesta Perniössä.

PITÄJÄJUHLA 2023

Uudenkirkon pitäjäjuhlaa vietetään la 19.8.2023 Salossa.

Tänä vuonna kokeillaan uutta ja vietetään pitäjuhlaa iltajuhlamuotoisena Salossa. Tervetuloa Salon VPK:n talolle (Asemakatu 3, 24100 Salo), jossa juhla alkaa klo 17:00. Juhlapuhujaksi saapuu Karjalan liiton puheenjohtaja Martti Talja. Ohjelmassa luvassa mm. musiikkia ja näytelmää sekä juontajana ihastuttava Heikki Saarinen. Tervetuloa!

Ohjelmamaksu 25 e sisältää ohjelman ja tarjoilut.

Pitäjäjuhla

Uusikirkkolaisten tärkein vuosittainen tapahtuma on Uudenkirkon pitäjäjuhla. Luovutetun Karjalan pitäjistä Uusikirkko on Terijoen ohella pisimpään järjestänyt pitäjäjuhlia. Vuonna 2018 juhlittiin jo 75. kerran.

Ensimmäinen Uudenkirkon pitäjäjuhla pidettiin 25.8.1940 Lohjalla, silloin vielä Uudenkirkon seurakunnan järjestämänä. Tämän jälkeen juhlimiseen tuli jatkosodan ja Karjalaan palaamisen seurauksena muutaman vuoden tauko, mutta vuodesta 1945 juhlia on järjestetty katkeamattomasti tähän päivään saakka.  Pääsääntöisesti juhlia on järjestety Perniössä, Halikossa ja 1960-luvulta lähtien myös Salossa (Salo ei ollut virallinen sijoituspaikka) sekä jossain Turun seudulla. Pitäjäjuhlan nimi on jonkin verran vaihdellut. Vuosien varrella on vietetty Uudenkirkon seurakuntajuhlia, Uudenkirkon kesäjuhlia, Uudenkirkon pitäjäjuhlia ja Uusikirkkojuhlia.

Pitäjäjuhlissamme ovat esiintyneet monet valtakunnallisestikin merkittävät henkilöt aina Urho Kekkosesta ja jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothista Tasavallan presidentti Sauli Niinistöön sekä Uudenkirkon LInkalla sukujuuret omaavaan rouva Jenni Haukioon. Musiikki ja laulu ovat aina tärkeä osa juhlaa. Juhliin tullaankin edelleen pitkienkin matkojen takaa tapaamaan tuttuja.

Juhlat järjestetään nykyään pääsääntöisesti elokuussa. Alussa pitäjäjuhlien järjestelyistä vastasi Uudenkirkon seurakunta ja kunta. Myöhemmin 70-luvulta lähtien pitäjäjuhlajärjestelyistä ovat vastanneet Uusikirkko-seura ja Uusikirkko-säätiö yhdessä. Nyt Uusikirkko Säätiön lopettaessa järjestelyvastuu on siirtynyt Uusikirkko-seuralle.

Nimekkäitä juhlapuhujia

Uudenkirkon pitäjäjuhlissa on vieraillut arvovaltaisia juhlapuhujia vuosien varrella. Kaikkien aikojen juhlayleisö oli liikkeellä vuonna 1961, jolloin kunniavieraiksi saapuivat Tasavallan presidentti Urho Kekkonen ja vaimonsa Sylvi. Tuolloin väkeä oli kokoontunut yli 3.000.

Alla olevissa kuvissa vas. Marjo Matikainen-Kallström poikansa kanssa Halikossa vuonna 2014, Matti Vanhanen Perniössä vuonna 2012 ja rouva Jenni Haukio Nousiaisissa vuonna 2013.