Jääski-seuran tilaisuuksia ja tapahtumia

Tule mukaan Jääski-juuristen tapaamisiin!

Kevätkokous ja tutustuminen Svinhufvudin Kotkaniemeen

19.04.2023 17:30 - 19.04.2023 19:30 | Luumäki, Kotkaniemi

Tervetuloa Jääski-seuran kevätkokoukseen ja tutustumaan Suomen itsenäistymisen merkkihenkilön, presidentti P.E. Svinhufvudin kotimuseoon Luumäellä.

Pehr Evind Svinhufvud valittiin vuonna 1908 kihlakunnantuomariksi Lappeen tuomiokuntaan. Hän ihastui vuonna 1898 valmistuneeseen Kotkaniemeen ja siitä tuli presidentin perheelle koti, jota hän piti tukikohtanaan valtiollisten tehtäviensä aikana ja jonne hän palasi niiden päätyttyä. Lars Sonckin suunnittelema puujugendtalo siirtyi Museoviraston omistukseen vuosituhannen vaihteessa ja se avattiin Museoviraston ylläpitämänä museona kesällä 2000. Jääski-seuran kunniajäsen ja pitkäaikainen varapuheenjohtaja, valtioneuvos Riitta Uosukainen toimi P.E.Svinhufvudin muistosäätiön hallintoneuvoston puheenjohtajana. Kiinteistön kohtalo oli vaakalaudalla, mutta säätiön ansiokkaan työn tuloksena Senaatti-kiinteistöt toteutti Kotkaniemeen mittavan peruskorjauksen 2016-2017.

Aikataulu ja ohjelma

• Kahvit ovat katettuna klo 17.30 alkaen.
  • Kevätkokous alkaa 18.00.
  • Opastettu kierros kotimuseoon heti kevätkokouksen jälkeen.

ILMOITTAUTUMISET 11.4. mennessä:
jasen.jaaski@gmail.com tai puhelimitse 044 0232 777

Mikäli haluat kimppakyytiin Imatralta, ota yhteyttä Tapio Suojapeltoon puh. 0400 324 634 tai suojapelto@jippii.fi

Mikäli haluat kimppakyytiin Elimäeltä tai Kouvolasta, ota yhteyttä jasen.jaaski@gmail.com tai puh. 044 0232 777

Kuva: Kotkaniemi-säätiö