Kevätkokous 9.8.2020 Ankkapurhan kulttuuripuisto, Kouvola

Jääski-seura kokoontui koronaviruksen takia siirrettyyn keväkokouksen pitoon vasta 9.8.

Paikkana oli monelle jääskeläiselle suvulle tuttu Anjala Kouvolassa. Paikkakunta oli talvi- ja jatkosodan jälkeen päätetyn siirtolaisten asutussuunnitelman mukainen Jääsken pitäjän asutuskunta.

Päivä alkoi tutusmiskäynnillä Wreden vanhalle hautausmaalle.

Anjalan kirkon kirkkopuistossa sijaitsevalle Karjalaan jääneiden sankarivainajien muistomerkille kukkaseppeleen laskivat Jääski-seuran puheenjohtaja Kirsi Juura ja varapuheenjohtaja Jaana Vuorio-Palmumaa. Airueina olivat Erja Kaartinen Imatralta ja Heljä Parkko Elimäeltä. Kukkienlaskun jälkeen laulettiin yhteislauluna baritoni Okko Lakan johdolla Karjalaisten laulu.

Kevätkokous pidettiin Ankkapurhan kulttuuripuiston juuri uusitussa kivinavetassa. Kokouksen jälkeen kuultiin Okko Lakan laulamana kauneimpia karjalaisia lauluja. Upeaääninen Sibelius-Akatemiassa opiskeleva Okko lauloi muun muassa karjalankielisen Reppurin laulun.

Ensossa syntynyt Pentti Miettinen esitteli juuri valmistunutta sukukirjaa, jonka tekemiseen hän kertoi kuluneen 11 vuotta. Tilaisuudessa paljastettiin myös Jääsken vaakunaa esittävä tekstiiliteos.

Kyösti Toivonen piti hauskan esityksen, jossa hän aktivoi yleisöä kuvittelemaan miltä Jääski näyttäisi, jos se olisi suomalaisomistuksessa. Samalla kerrattiin eri kylien ominaispiirteitä.

Tilaisuuden jälkeen Jääski-juuriset pääsivät tutustumaan Anjalan kartanon historiaan aina Kustaa III:n ja Katariina Suuren ajalta, jolloin vieressä virtaava Kymijoki oli rajajoki.

Historiakierroksen jälkeen väki valui pikkuhiljaa kartanonpuistoon rakennettuun katsomoon kuuntelemaan tangokuningatar Arja Korisevan kesäistä puistokonserttia.

Helteisen iltapäivän räjäytti ukkonen kesken konsertin ja katsojat riensivät suojaan - kuka kartanoon, kuka puun alle ja osa autoihin.

Jääski-juuristen tapaamisesta ei siis tälläkään kertaa dramatiikkaa puuttunut!

Kuvat: Markku Palmumaa, Juha Penna, Erja Kaartinen, Kirsi Juura ja Merja Jantunen.