Talvisodan muistopäivä 30.11.2019

Jääski-seura ry:n syyskokous pidettiin talvisodan päättymisen muistopäivänä 30.11.2019 Kouvolan Myllykoskella.

Päivä käynnistyi seppeleenlaskulla Myllykosken sankarihautausmaan muistomerkille. Mukana oli runsas joukko osallistujia. Heimo Kuukan johdolla veisattiin virsi Sun puolees Herra.

Seppeleen laskivat Jääski-seura ry:n puheenjohtaja Kirsi Juura ja Myllykosken Karjala-seuran puheenjohtaja Heikki Vesterinen. Talvisodassa menehtyneiden muistomerkille sytytettiin kynttilät.

Syyskokous

Syyskokouksen päätöksiä:

- Jääski-seuran ensi vuoden jäsenmaksu päätettiin pitää ennallaan 18 eurossa.

- Hallituksen erovuoroisista jäsenistä Juha Penna, Leena Vänskä ja Riitta Mustonen valittiin jatkamaan seuraavalle 2-vuotiskaudelle. Minna Raskinen oli ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin lappeenrantalainen sosiaaliohjaaja Johanna Ikävalko.

- Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin edelleen nykyinen pj. Kirsi Juura.

- Toiminnantarkastajiksi valittiin Aila Lonka ja Lauri Puhakka.

- Hallituksen esitykset vuoden 2020 toimintasuunnitelmaksi ja talousarvioksi hyväksyttiin.

- Päätettiin perustaa työryhmä, joka työskentelee Imatrankosken kirkon säilyttämisen puolesta.

- Jäsenistöä informoitiin valmisteilla olevasta Karjalan Liiton jäsenmaksu-uudistuksesta, joka käynnistyessään vuonna 2021 siirtää jäsenmaksujen laskutuksen seuroilta suoraan jäsenmaksulaskutukseen.

Johanna Ikävalko (oik.) valittiin Jääski-seura ry:n hallituksen jäseneksi 1.1.2020 alkaen

Näytelmä sodan ensi päivistä Ensossa

Syyskokouksen jälkeen väki siirtyi Anjalankosken Teatterisalin puolelle seuraamaan ensiesityksessä olevaa Lapsen silmin -näytelmää.

Näytelmän dramatisointi pohjautui luovutetussa Karjalassa; Jääsken Ensossa syntyneen Pauli Villasen teokseen ”Pojat Enson jatkosodassa 1941-1944”.

Tapahtumat sijoittuivat sodan ensimmäisiin päiviin.

Näytelmä kuvaasi elävästi sotatapahtumia lasten näkökulmasta ja siitä, kuinka vaikeidenkin vaiheiden läpi olemme kansakuntana selvinneet, yhteisöllisyyden ja ystävyyden voimalla. Näytelmässä kuvattiin myös lasten tuloa evakkoon Säkkijärveltä Myllykoskelle ja koulun alkua.

Näytelmähanke sai alkunsa Karjalan Liiton vuoden 2019 teemasta lapset ja nuoret.

Jääski-seura mietti, miten yhdistäisimme talvisodan muistovuoden ja lapset. Pohdinnan tuloksena Jääski-seuran hallituksen jäsen, Kouvolan kaupungin kulttuurikasvatuskoordinaattori Jaana Vuorio-Palmumaa alkoi tutkia mahdollisuutta toteuttaa draaman avulla esitystä jonkun koulun kanssa.

Kirjan vaiheiden siirtämisestä näyttämölle innostui draamaohjaaja Eveliina Lätti sekä Kouvolasta Saviniemen koulun opettaja Marja Timonen-Pilli. Lisäksi näytelmän toteutukseen saatiin hyödynnettyä Kouvolan kaupungin kulttuuripalveluiden/kulttuurikasvatukselle syksyllä myönnettyä opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustusta Kulttuurin harrastekerhoihin. Näytelmää on valmisteltu Saviniemen koulun teatterikerhossa.

Pohjaksi saatiin dramatisointilupa Pauli Villaselta hänen teoksestaan. Pauli Villasen tytär Liisa Laur Villanen perheineen oli katsomassa näytelmän esitystä Anjalankosken Teatterille.

Liisa Laur Villanen Saviniemen koulun oppilaiden teatteriryhmän ympäröimänä.

Saviniemen koulun opettaja Marja Timonen-Pilli esitti näytelmässä Enson Vastasmäen koulun opettajaa.