Jääski-seuran tilaisuuksia ja tapahtumia

Tule mukaan Jääski-juuristen tapaamisiin!

Jääski-juuristen kesätapaaminen, seuran kevätkokous ja Arja Korisevan puistokonsertti

09.08.2020 12:30 - 09.08.2020 18:30 | Kouvola, Anjala, Ankkapurhan kulttuuripuisto

Jääski-juuristen Anjala kutsuu!

Tervetuloa Jääski-juuristen tapaamiseen historiaa henkivään Ankkapurhan kulttuuripuistoon Kouvolan Anjalaan.

Anjalan kartanon alue on mielenkiintoinen tutustumiskohde; alue on ollut merkittävien historiallisten tapahtumien näyttämönä, kun Kustaa III ja Katariina Suuri kävivät ankaria taisteluja Kymijoen rannoilla 1700-luvulla Kymijoen ollessa Venäjän ja Ruotsin rajajoki. Jatkosota toi Anjalan kartanoon majoitukseen useita evakkoperheitä. Anjalalla on merkittävä rooli myös Jääski-juuristen kannalta, olihan Anjala yksi Jääsken pitäjän asukkaiden pääsijoituskunnista sotien jälkeen. Monella Kymenlaakson nykyasukkaalla onkin juuret Jääskessä. Nykyisin alueella toimii Nuorisokeskus Anjala ja Ankkapurhan kulttuuripuisto.

Sunnuntaina 9.8. kokoonnumme Anjalaan pitämään sääntömääräisen kevätkokouksen ja muistelemaan Jääskeä sekä nauttimaan tunnelmallisesta puistokonsertista solistina kaikkien aikojen tunnetuin tangokuningatar Arja Koriseva.

OHJELMA

11.30 Tutustuminen Wrede-suvun vanhaan hautausmaahan Anjalan kirkolla.

Lähtö omavalintaisesti joko kävellen tai omalla autolla Anjalan kirkon parkkipaikalta, joka sijaitsee Anjalantien 2 puolella. Hautausmaalle asti pääsee autolla, sinne mahtuu 2-3 autoa. Myös Sihvakan uimapaikan parkkiin mahtuu muutama auto, siitä matkaa hautausmaalle noin 200 metriä hiekkatietä, jossa on mäki.  Anjalan kirkon parkkipaikalta on matkaa hautausmaalle noin 350 metriä. Opas on mukana Anjalan kirkon parkkipaikalta lähtien.

12.00 -13.00 Kahvit ja haasteluaikaa
Kahvit on katettu kello 12.00-13.00 Ankkapurhan kivinavetan ruokalaan, joka sijaitsee rakennuksen ykköskerroksessa.

Ohjelma alkaa kivinavetan liikuntasalissa (2. krs., hissi), noin kello 13.00. Odotamme, että myös kukkienlaskussa kirkkomaalla olleet ehtivät nauttia kahvit. Hyvää aikaa haasteluille siis! Anjalan kirkkomaa, jossa kukkienlasku tapahtuu on vain muutaman minuutin ajomatkan päässä.

Jos haluat kahvitella myös tilaisuuden jälkeen, niin osta kahvilippu ennakkoon ruokalan kassalta.

12.30 Kukkien lasku Karjalaan jääneiden vainajien muistopatsalle Anjalan kirkon kirkkopuistossa.

13.00  Jääski-seuran sääntömääräinen kevätkokous.

Esityslista.

Mist sie oot kotosii? Jääski ja sen kylät muistoissamme.
Muistojen polulle Jääskeen meitä johdattaa seuran entinen puheenjohtaja, historiaopas ja monien Jääski-matkojen vetäjä Kyösti Toivonen.

Sibelius-Akatemiassa opiskeleva baritoni Okko Lakka laulaa kauneimpia karjalaisia lauluja. Hänen sukunsa juuret ovat Johanneksen pitäjässä.

noin 15.15 - 16.15 Tutustuminen Ankkapurhan kulttuuripuistoon
Kävelykierros ja alueen historiaa Anjalan kartanossa ja puistossa.
Jos aikaa jää, piipahdamme katsomassa Ankkapurhan koskea, jonka ylitys patosiltaa pitkin Inkeroisten puolelle Alvar Aallon suunnittelemille Rantalinjan taloille.
16.00 - 16.30 Ennen konserttia voi nauttia omakustanteiset kahvit kivinavetan ruokalassa, jossa on myös WC-tilat. Jääski-seuran myynti- ja infopöytä on avoinna ruokalan vieressä.

17.00 Päivä huipentuu tunnelmalliseen puistokonserttiin, jossa esiintyy rakastettu tangokuningatar Arja Koriseva.
Konsertti on omakustanteinen, mutta Jääski-seuran jäsenet pääsevät edullisemmalla ryhmälipulla (27,90€).

Jääski-seuralle on varattu omat paikat.

Omatoimisesti päivän aikana voi pelata vaikkapa frisbeegolfia kartanon puistossa tai tehdä luontoretken Känkkäränmäelle. Vanha Wrede-suvun sukuhautausmaa on vain muutaman kilometrin päässä. Kivinavetassa on myös lounasravintola. Inkeroisten Tehtaanmäellä on laaja Alvar Aallon suunnittelema kokonaisuus asuin- ja kerrostaloja sekä koulu, joita voi käydä katsomassa autoillen jo etukäteen.

Tervetuloa tutustumaan Jääski-seuran toimintaan ja muihin Jääski-juurisiin myös ei-jäsenet ja nuorempien polvien Jääski-juuriset.

Ilmoittauduthan etukäteen, niin tiedämme varata tarjoilut sekä liput Arja Korisevan konserttiin. Ilmoittautumiset 29.7. mennessä leena.vanska@kymp.net tai puh. 040 832 9040 tai www.jaaski.fi/Tapahtumat -> sivun alaosassa on täytettävä ilmoittautumislomake.

Mainitse ilmoittautuessasi,  miltä Jääsken kylältä juuresi ovat.

Ota mukaan perheesi, kumppanisi ja ystäväsi - konserttia lukuunottamatta muut tapahtumat ovat maksuttomia.

Osoite: Nuorisokeskus Anjala, Ankkapurhan kulttuuripuisto, Ankkapurhantie 5, 46910 Anjala, Kouvola.

• Ankkapurhan kulttuuripuiston parkkipaikat ovat puiston keskellä sijaitsevan vaaleanpunaisen ison rakennuksen etu- ja takapuolella (entinen Maamieskoulu, maatalousoppilaitos) Ankkapurhantie 5. Makasiinikahvilan pihassa ei sunnuntaina ole parkkipaikkoja.
  • Jääski-seuran kahvit ja ohjelma tapahtuvat kivinavetassa.

Katso lisää: www.ankkapurha.fi,  www.visitkouvola.fi,  www.jaaski.fi