Jääski-seuran uutisia

7.8.2021 Jääski-seuran perustaja ja ensimmäinen puheenjohtaja Toivo Lyyra on kuollut

la elok. 07 17:56:00 2021

Jääski-seuran kunniapuheenjohtaja Toivo Lyyra on siirtynyt ajasta ikuisuuteen 4.8. nukkuen rauhallisesti ikiuneen 93-vuotiaana.

Toivo Lyyra oli laajasti tunnettu karjalaisyhteisöissä ja arvostettu pitkästä toiminnastaan karjalaisen ja  erityisesti jääskeläisen perinteen ylläpitämisessä ja sen historian tallentamisessa.

Nykyinen Jääski-seura kiittää ensimmäisen puheenjohtajansa visionäärisyyttä ja ponnekkuutta seuratoiminnassa. Monet tuolloin alkunsa saaneet toimintatavat ovat yhdistyksen kulmakivinä edelleen.

Toivo Lyyra toimi Karjalan Liiton pitäjätoimikunnan jäsenenä ja puheenjohtajana. Hänelle myönnettiin Karjalan Liiton kultainen ansiomerkki 1990.

Meille Jääski-juurisille Toivo Lyyra oli innostava heimopäällikkö ja alati uusiin toimintamuotoihin innostava johtaja, jonka alullepanemaa toimintaa yhdistyksessä vaalimme huolella edelleen.

Ikuiseksi muistoksi jää hänen runonsa Jääsken kirkkomaalla sijaitsevassa muistokivessä.

”Uinutte Karjalan koivujen alla.

Uhrinne arvo ei unoholaan jää.

Lintuset oksilla laulelemalla

terveiset hellimät helkyttäkää”

Jääski-seura kunnioittaa suuresti arvostetun kunniapuheenjohtajansa poismenoa ja ottaa osaa omaisten suruun.